Iranian Agriculture News Agency

تولید بیش از 5هزار کیلوگرم کلزا در هکتار، دستاورد نمونه بهبهانی

رتبه نخست کلزاکار ایران از آن خوزستان

پس از برگزاری سی و چهارمین دوره انتخاب صیادان و کشاورزان نمونه کشوری، احمد طیبی‌فر کشاورز کلزاکار بهبهانی با عملکرد 5 هزار و 320 کیلوگرم در هکتار موفق به دریافت تندیس افتخار از سوی رییس جمهور، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شد.

رتبه نخست کلزاکار ایران از آن خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، کلزا یکی از مهمترین دانه‌های روغنی است. این دانه روغنی دارای خصوصیات ویژه‌ای است که ضمن کمک به اقتصاد کشور، به بهبود وضعیت خاک و افزایش عملکرد سایر محصولات کمک شایانی می‌کند. تمرکز بر کشت کلزا در کشور دلایل مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به اتکاء این گیاه پائیزه به آب باران، وجود بیش از 40 درصد روغن در این گیاه، حاصلخیزی خاک به علت عمق ریشه و افزایش عملکرد 17 تا 30 درصدی در محصول بعد اشاره کرد.

در حال حاضر 84 درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود که با توجه به کیفیت نامطلوب این روغن‌ها و ضرر و زیان‌هایی که برای سلامت جامعه دارند، وزارت جهاد کشاورزی برنامه توسعه کشت و تولید دانه‌های روغنی در کشور را تدوین و در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا و با اجرایی شدن این برنامه در افقی که برای توسعه و تولید این دانه روغنی تعریف شده است ضمن افزایش تولید روغن و کنجاله، می‌توانیم به 70درصد ضریب خوداتکایی در تولید روغن در کشور دست یابیم. روغن کلزا جزو روغن‌های ممتاز و درجه یک از نظر کیفیت است و در مصارف مختلفی از جمله خوارکی، صنعتی، دارویی و بهداشتی کاربرد دارد. با توجه به تنوع اقلیم و شرایط مساعد توسعه و تولید این محصول مهم در استان خوزستان، در زمینه توسعه کشت کلزا هم در استان و هم در سطح ملی به توفیقات بسیار خوبی از جمله مقام دوم کشت کلزای کشور دست یافته و این در حالی است که 57 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم در استان به کشت کلزا اختصاص یافت که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت 103 هزار تن دانه روغنی کلزا در استان تولید شود.

بر همین اساس خبرنگار ایانا در استان خوزستان در گفتگویی با احمد طیبی‌فر، کشاورزکلزاکار نمونه کشوری، رمز و راز این موفقیت را جویا شد. این کشاورز نمونه خود را این‌چنین معرفی کرد: «احمد طیبی‌فر متولد سال 1341 در شهرستان بهبهان و ساکن روستای بنه باشت این شهرستان و دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی هستم. در حال حاضر در سطح 40 هکتار کشت کلزای آبی را در شهرستان بهبهان انجام دادم و در سال گذشته در سطح استان عنوان کشاورز نمونه انتخاب شده‌ام.»

ملاک‌های عمومی برای انتخاب شما به‌عنوان کلزا کار نمونه چه بود؟

از جمله ملاک‌های عمومی برای انتخاب بنده به‌عنوان کشاورز نمونه ملی می‌توان به فعالیت‌های اجتماعی (رهبر فنی، معتمد محلی و عضویت در تعاونی) و فعالیت‌های ترویجی (مددکار ترویجی و شرکت درکلاسهای آموزشی ترویجی) اشاره کرد.

از ملاک‌های تخصصی انتخاب خود به عنوان کشاورز نمونه بگویید؟

رعایت اصول فنی تناوب زراعی بر اساس توصیه تحقیقاتی، آماده‌سازی بستر بذر، اجرای کشاورزی حفاظتی، استفاده از زیر شکن و استفاده از علف کش پیش رویشی(خاک مصرفی) از جمله شاخص‌های انتخاب بود. همچنین از دیگر ملاک‌های این انتخاب می‌توان به رعایت تاریخ کاشت (طبق توصیه تحقیقاتی)، تهیه و ضدعفونی بذر و روش کاشت اشاره کرد.

شیوه آبیاری شما چیست و میزان آب مصرفی در  مزرعه شما چقدر است؟

من برای آبیاری مزرعه کلزا از روش آبیاری تحت فشار استفاده کردم که در هر هکتار در حدود 4500 متر مکعب آب مصرف شده و به ازاء هرمتر مکعب آب مصرفی (کارایی مصرف آب) در حدود 1.04 است.

از چه کودهایی برای تغذیه گیاهی در مزرعه استفاده کردید؟

از جمله اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت محصول در شرایط سرمازدگی می‌توان به استفاده از کودهای پتاسیمی اشاره کرد. برای تعذیه گیاهی نیز از کود سرک از نوع اوره، استفاده از انواع کودهای ریزمغذی از جمله هیومکس استفاده شده است.

در زمینه مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز چه اقداماتی صورت گرفته است؟

مبارزه با علف‌های هرز به‌صورت تلفیقی انجام شده که با شناسایی علف هرز و استفاده به موقع و توصیه شده توسط کارشناسان توانستیم با آنها مبارزه مناسب را داشته باشیم.

در رابطه با برداشت و همچنین ماشین آلات برداشت نیز توضیحاتی را ارائه بدهید.

با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان برداشت در تاریخ 1398.2.12 در یک مرحله به وسیله کمباین با هد مخصوص با کمترین میزان افت ممکن و پیشگیری از تولید ضایعات انجام شد.

دلیل این موفقیت و انتخاب شما به عنوان کشاورز کلزاکار ملی چه بوده است؟

از دلایل اصلی این موفقیت ملی، کشت کلزای آبی در سطح 40 هکتار در شهرستان بهبهان و با عملکرد 5 هزار و 320 کیلوگرم در هکتار بوده که با رعایت تاریخ کشت مناسب، آبیاری منظم و بهنگام با مدیریت بهره‌وری بالا، استفاده از توصیه‌های فنی کارشناسان و مبارزه تلفیقی با علف‌های هرز توانستم به این موفقیت بزرگ و مهم دست یابم.

لازم به یادآوری است، در سی و چهامین دوره انتخاب صیادان و کشاورزان نمونه کشوری با حضور ریاست‌جمهور، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و ریاست سازمان جهاد کشاورزی از برترین‌های بخش کشاورزی کشور در تمامی زیربخش‌ها در جشنواره‌ای ملی تجلیل شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید