Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبودتولیدات دامی خراسان جنوبی مطرح کرد:

صنعتی شدن پرورش کرم ابریشم نیازمند ایجاد باغ‌های توت برای نوغان‌داری

معاون بهبودتولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اگر بخواهیم که پرورش کرم ابریشم شکل صنعتی به خود بگیرد باید به دنبال ایجاد باغ‌های توت توت برای نوغان داری باشیم.

صنعتی شدن پرورش کرم ابریشم نیازمند ایجاد باغ‌های توت برای نوغان‌داری

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، محمود اشرفی گل با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم یکی از صنایع پر سود و فایده‌ای است که امروز در استان کویری خراسان جنوبی هم رونق پیدا کرده است، گفت: در سال جاری در فصل بهار در ۶ شهرستان خراسان‌جنوبی بهره‌بردارانی کار پرورش کرم ابریشم را انجام دادند.

معاون بهبودتولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: این ۶ شهرستان فردوس، بشرویه، سرایان، قائن، بیرجند و طبس بوده است که در این زمینه اهالی شهرستان فردوس پیشتازی داشتند.

وی با اشاره به اینکه در بهار ۹۸ تعداد ۱۳۲ جعبه حاوی کرم ابریشم به بهره‌برداران تحویل داده شده است، اظهار داشت: بهره‌برداران فردوس ۶۷ جعبه و بهره‌برداران سرایان ۳۱ جعبه حاوی کرم ابریشم را پرورش دادند و در بقیه شهرستان‌ها تعداد بسیار کم بوده است.

اشرفی با بیان اینکه ۶۴ بهره‌بردار کرم ابریشم در خراسان‌جنوبی وجود دارد، ادامه داد: سال گذشته در اواخر اسفندماه در سرایان، قاین و بیرجند دوره‌های آموزشی پرورش کرم‌ابریشم برگزار کردیم و در سال جاری نیز تا پایان سال ۳-۴ دوره دیگر برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط از هر جعبه ۳۵ – ۳۶ کیلو پیله برداشت می‌شود، بیان‌کرد: در بازار نیز پیله‌ها کیلویی حدود ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رود که در نهایت از هر جعبه پرورش کرم ابریشم حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان سود نصیب بهره‌بردار می‌شود.

معاون بهبودتولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: مرکز توسعه نوغان‌داری کشور در رشت مستقر است که سه – چهار اداره در سطح کشور دارد که پشتیبانی ما از نظر تهیه تخم نوغان و خرید پیله با مرکز تربت حیدریه است، اما برخی از بهره‌برداران ترجیح می‌دهند که در بازار آزاد به فروش برسانند.

وی یادآور شد: در حال حاضر پرورش کرم ابریشم در خراسان‌جنوبی یک کار جانبی برای کشاورزان و بهره‌برداران محسوب می‌شود.

وی ادامه‌داد: اگر بخواهیم که پرورش کرم ابریشم شکل صنعتی به خود بگیرد باید به دنبال ایجاد مزرعه پرورش درخت توت برای نوغان داری باشیم.

در هر حال توجه ویژه به همین بخش‌های کوچک اقتصادی در مجموع زمینه‌ساز رونق اشتغال و ماندگاری افراد در روستا‌ها را فراهم می‌کند و اگر در این حوزه‌ها دغدغه داریم باید پای صحبت فعالان بخش‌های مختلف کشاورزی نشسته و برای حل مشکلات آنان آستین همت بالا بزنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید