Iranian Agriculture News Agency

در دیدار نمایندگان دو کشور؛

راه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و ویتنام بررسی شد

در دیدار سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی کشور ویتنام در تهران، راه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و ویتنام بررسی شد.

راه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و ویتنام بررسی شد

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در نشست مشترک با معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام اظهار کرد: بخش کشاورزی ایران و ویتنام زمان زیادی است که در زمینه کشاورزی با هم همکاری دارند و ما به دنبال توسعه کشاورزی دو کشور هستیم و مقدمه توسعه انعقاد تفاهم نامه در رابطه با قرنطینه های دامی و گیاهی است که پیش‌نویس آن آماده شده و امیدواریم به امضای دو طرف برسد.

وی خاطرنشان کرد: از اینکه توافقات مقدماتی برای امضای توافقنامه بین دو طرف ایجاد شده و به توسعه همکاری ها انجامیده تشکر می‌کنیم و امیدواریم توافقی که برای صادرات فرآورده های شیلاتی در سال گذشته به امضا رسیده، عملیاتی شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: آماده هستیم، نشست کمیته مشترک همکاری های شیلاتی با ویتنام را هر چه سریعتر برگزار کنیم.

کشاورز ادامه داد: کشور ما در رابطه با محصولات باغبانی مانند کیوی، خرما، انگور، پسته، گیلاس و انار ظرفیت صادراتی بسیار خوبی دارد، درخواست من این است که ورود این کالاها را ارزیابی کنید تا تجار ایرانی بتواند در این زمینه فعال شوند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در مورد مواد غذایی، کنترل بهداشتی آن باید حتماً رعایت شود و اگر در زمینه برنج به تجارت رسیدیم، وزارت بهداشت ایران مانند هر کالای دیگری برنج را هم مورد نظارت و کنترل خود قرار خواهد داد.

وی افزود: در صورت صادرات موز و نارگیل به ایران، ما پیرو پیشنهاد تهاتر، سیب درجه یک ایران را صادر خواهیم کرد که از نظر تجاری به نفع هر دو کشور است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: تعرفه کالایی در نظر گرفته شده از طرف ویتنام برای خرما، پسته، زرشک، سیب زمینی و رب، امکان رقابت را از تجار ما می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر قصد تجارت با ما را دارید باید تعرفه ها را تعدیل کنید، ما برای روان شدن تبادلات تجاری آماده مذاکره برای تنظیم تعرفه های ترجیحی بین دو کشور هستیم.

در این دیدار، معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام نیز اظهار کرد: ما در زمینه کشاورزی توسعه بسیار خوبی را در مسائل تولیدی و فنی در ایران مشاهده کردیم و این پیشرفت، با تبادل متخصصان و دانش فنی به دست آمده است.

لکوک دوآنه گفت: فرصت های بسیار خوبی را در زمینه محصولات کشاورزی در ایران می بینیم و از آنجایی که صادرات و واردات باید نقش مکمل هم را داشته باشند، فرصت‌های خوبی برای هر دو کشور در این زمینه ها وجود دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی حائز اهمیت است، باید به توسعه پایدار برسیم و مشکلات و چالش‌ها را در این زمینه برطرف کنیم.

معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، گفت: هدف از سفر ما به ایران نه تنها تبادلات با بخش‌های دولتی بلکه تبادل نظر و بحث با فضای کسب و کار به ویژه بخش خصوصی ایران است و در این زمینه در حال حاضر با اتاق بازرگانی ایران هم در حال مذاکره و تبادل نظر هستیم.

وی تصریح کرد: هر دو وزارتخانه باید با هم مشارکت کنند تا صادرات و واردات بین دو کشور ارتقا یابد، همانطور که در جلسه اتاق بازرگانی هم مطرح شد نباید خود را به بازارهای دو کشور محدود کنیم، ایران می‌تواند دروازه‌ای به سوی خاورمیانه باشد و کشور ما هم می‌تواند دروازه‌ای به سوی کشورهای آ. سه. آن و چین باشد.

لکوک دوآنه افزود: به همین خاطر بسیار مهم است که به راه حل های مفید و موثر برای ارتقای تجارت بین دو کشور که یکی از این روش ها تهاتر است، دست یابیم.

معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام خاطرنشان کرد: با امضای این سندهای همکاری می توانیم در رابطه با بهداشت دام و حفظ نباتات فعالیت هایی را آغاز کنیم.

‌در پایان این نشست، با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، پیش نویس تفاهم‌نامه دو کشور در زمینه قرنطینه گیاهی و دامی توسط نمایندگان ایران و ویتنام به امضا رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید