Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

سالانه 4 میلیون اصله نهال در نهالستان های استان قزوین تولید می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : سالیانه بیش از 4 میلیون اصله نهال در نهالستان های مجوز دار این استان تولید می شود .

سالانه 4 میلیون اصله نهال در نهالستان های استان قزوین تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، فاطمه خمسه با اعلام این خبر افزود : این میزان نهال در 20 نهالستان مجوز دار استان تولید می شود .

وی اظهار کرد:  از این تعداد نهال تولیدی  حدود 700 هزار اصله نهال  دارای شناسه ( لیبل ) هستند.

خمسه اضافه کرد : همچنین  2 نهالستان به صورت شرکت های دانش بنیان فعالیت دارند که انواع پایه های کشت بافتی ( هسته دار و دانه دار) را تولید می کنند.

رییس  سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : یکی از ارکان اساسی احداث باغ و تولید تجاری میوه ؛ استفاده از نهال پیوندی مرغوب، سالم، قوی و مطمئن از ارقام مختلف میوه‌جات اصلاح شده و پرمحصول برای هر منطقه می‌باشد بنابراین احداث باغ با نهال‌های نامرغوب، ضعیف و غیرمطمئن از نوع رقم دلخواه ؛ کاری بیهوده و هدر دادن سرمایه است.

خمسه  افزود : در سال های اخیر به طور متوسط سالانه چهار میلیارد ریال یارانه نهال در توسعه باغات استان بخصوص در زمینه زیتون ، پایه های رویشی و کشت بافتی ،گیاهان دارویی و باغات دیم و اراضی شیبدار ( بادام – انگور- فندق-گل محمدی و ....) به باغداران پرداخت شده است.

به گفته ی  وی ؛ در سال 98 طی دو مرحله اعتباری به میزان 2میلیارد و 250 میلیون ریال به توسعه باغات  استان تخصیص داده شده است.

خمسه  به باغداران استان توصیه کرد : در زمان احداث باغ ؛ نهال تهیه شده می بایست از نهالستان های دارای مجوز تولید خریداری و هرنهال دارای شناسه یا لیبل بوده که اصالت آن محرز شده باشد.

وی گفت : نهال ها باید دارای گواهی بهداشت یا سلامت از لحاظ عدم آلودگی به آفات و بیماری ها باشد و نوع نهال مورد تقاضا متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه انتخاب شود.

خمسه  اضافه کرد : نهال استاندارد بایستی در زمان فروش دارای ریشه کافی و سالم باشد و نهال پیوندی دارای پایه و پیوندک کاملأ مشخص و عاری از هرگونه آفت ،بیماری، نماتد و بذر علف های هرز  باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید