Iranian Agriculture News Agency

اکبری:

مدیریت منابع آب بدون توجه به «خاک» معنا و مفهوم ندارد

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر گونه مدیریت برای منابع آب بدون توجه به خاک معنا و مفهوم ندارد.

مدیریت منابع آب بدون توجه به «خاک» معنا و مفهوم ندارد

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری روز شنبه در آیین رونمایی از «سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه های خاک شناسی کشور» که در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور واقع در استان البرز برگزار شد، افزود: با مدیریت پایدار منابع خاک می توانیم صرفه جویی قابل ملاحظه ای در آب کشور داشته ضمن اینکه تولید را افزایش دهیم.

وی گفت: متاسفانه با وجود پیگیری های زیاد در مراکز دانشگاهی، علمی و پژوهشی موضوع خاک در کشور مورد غفلت قرار گرفته و هنوز در موضوع خاک حق مطلب را ادا نکرده و از این منبع عظیم به درستی صیانت نشده است. در کشور ظرفیت های زیادی در زمینه منابع انسانی متخصص در زمینه صیانت از منابع خاک و مدیریت پایدار خاک وجود دارد و زمانی می توانیم در موضوع خاک موفق باشیم که از این ظرفیت ها به درستی استفاده کنیم.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:‌ برای رسیدن به وضعیت مناسب در موضوع خاک، راه درازی در پیش داریم و باید این راه را همه با هم اعم از مشاوران و بهره برداران طی کرده  تا از منابع به درستی استفاده کنیم.

وی در ادامه به ظرفیت های بخش کشاورزی در مجامع بین المللی اشاره کرد و گفت: هفته گذشته پروژه «تی سی پی» را به مبلغ ۳۹۵ هزار دلار امضا کردیم که یک سند همکاری در بحث سیل های سال جاری است که قسمت اعظم کار به مسایل صیانت از منابع خاک، مخاطرات سیل و پیش آگاهی ها برمی گردد.

اکبری با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از هفته جاری آغاز می شود، افزود: پروژه دیگری در سطح ۸۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین با اختصاص ۵۰۰ هزار دلار  با همکاری فائو در زمینه بهره وری و مدیریت آب و پایداری خاک انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه این گونه پروژه ها از جمله ظرفیت های ما در مجامع خارج از کشور است که در اجرای آن از موسسه تحقیقات خاک و آب نیز توقع بیشتری داریم، اضافه کرد: به تمام مشاوران اعلام کرده ایم که هیچ پروژه ای را بدون مطالعه پایه ای خاک نباید انجام دهند.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:‌ همچنین به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده ایم که در تخصیص بودجه به طرح های جهاد کشاورزی به طور حتم و جدی موضوع خاک را در برنامه ها ببینند.

وی گفت: در پروژه هایی همچون پروژه ۵۰۰ هزار هکتاری خوزستان و پروژه ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان، محققان و کارشناسان موسسه خاک و آب به طور تمام قد و با تمام وجود حضور دارند به طوریکه در پروژه سیستان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مطالعات خاکشناسی انجام شده است.

وی در ادامه در خصوص ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت خاک اشاره کرد و افزود:‌این آیین نامه در پایان هفته گذشته به معاونت های مختلف وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد که باید طی مدت یک هفته تا ۱۰ روز اعلام نظر کنند تا در صورت تایید به سازمان برنامه و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها، وزارت بهداشت ودرمان و دیگر ارگان های مرتبط ارسال شود.

اکبری ادامه داد: پس از آن این آیین نامه به هیات دولت ارسال  تا از این ظرفیت برای مدیریت پایدار خاک استفاده شود.

وی گفت: بر اساس قانون باید سالانه ۵۰۰ هزار هکتار حاصلخیزی خاک انجام شود ولی سازمان برنامه و بودجه ردیفی برای این بحث تعیین نکرده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داد که از بودجه وزارت جهاد کشاورزی بین سه تا پنج درصد این منابع را که حدود سه تا چهار میلارد تومان است در اختیار معاونت آب و خاک است را در بخش خاک و زیرساخت ها استفاده کنیم. بهتر است تا این پیشنهاد در قانون بیاید زیرا بار مالی بر دولت نخواهد داشت.

در پایان این آیین از پژوهشگران و محققان برتر موسسه تحقیقات خاک و آب به مناسبت هفته پژوهش تجلیل شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید