Iranian Agriculture News Agency

همزمان با اجرای طرح نهال کاری همگانی برای ایرانی سبز در کشور؛

390 هزار اصله نهال در آذربایجان شرقی کشت می شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: همزمان با اجرای طرح نهال کاری همگانی برای ایرانی سبز در کشور، 390 هزار اصله نهال در استان آذربایجان شرقی نهال کاری می شود.

390 هزار اصله نهال در آذربایجان شرقی کشت می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در مراسم نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز که با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب تبریز و امیر سیدجاوید هاشمی فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری تبریز در سالن ورزشی این پایگاه انجام شد، ضمن بیان این مطلب افزود: طرح نهالکاری برای ایرانی سرسبز برای اولین بار در کشور، در استان آذربایجان شرقی نیز عملیاتی می شود.  

وی ادامه داد: در این طرح حدود 14 میلیون اصله نهال در چهاردهم آذر ماه همزمان با روز جهانی خاک و مصادف با ولادت باسعادت امام حسن عسگری(ع) در کشور اجرا می شود که در استان آذربایجان شرقی نیز در 900 هکتار از اراضی زراعی با نهالکاری 390 هزار اصله نهال عملیاتی می گردد.

مهندس فتحی گفت: این طرح از روز سیزدهم آذرماه 98 در 9 شهرستان استان آغاز و طی تفاهم نامه ای با شهرداری تبریز، مقرر شده در 70 هکتار از اراضی تبریز اجرا شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: در محوطه پایگاه شکاری شهید فکوری تبریز در 20 هکتار از زمین های اطراف پایگاه، 12 هزار اصله نهال از 390 هزار اصله نهال ذکر شده نهالکاری خواهد شد.

وی افزود: از 390 هزار اصله نهال، 150 هزار اصله مربوط به زراعت چوب است که در راستای تامین نیازمندی های صنایع چوب استان عملیاتی و مابقی مربوط به مسائل زیست محیطی و آلودگی های هوا می باشد.

مهندس فتحی در خصوص اهمیت خاک اظهار کرد: اگر خاک نباشد، تامین مواد غذایی- پوشاک و البسه و حتی مسکن امکانپذیر نخواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: قرار داشتن خاک در معرض انواع فرسایش های طبیعی از جمله فرسایشهای آبی، بادی، چرای بی رویه دام ها در مراتع، شیب زدن زمین های کشاورزی، موجب از بین رفتن زمین های حاصلخیز، فرسایش و نابود شدن اراضی زراعی می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان؛ رها شدن آب های نامتعارف منجمله پسآب و فاضلابهای خانگی و صنعتی و مصرف بی رویه کودها و سموم شیمیایی در اراضی زراعی را از سایر عوامل موثر در فرسایش و نابودی زمین های کشاورزی عنوان نمود.

مهندس فتحی با خاطرنشان ساختن این موضوع که یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی یا به عبارت دیگر زمین های قابل کشت در استان وجود دارد، گفت: 40 درصد اراضی زراعی استان در اطراف حوضه دریاچه ارومیه قرار دارد، حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از 3 حوضه آبریز استان آذربایجان شرقی بشمار می آید، متاسفانه در سالهای گذشته این زمین ها در اثر بی ملاحظه گی و سهل انگاری دست اندرکاران این بخش به زمین های شور و کم حاصلخیز تبدیل شده اند، به نوعی 40 درصد زمین های کشاورزی استان از دست ما خارج شده است.

مهندس فتحی در بخش پایانی سخنان خود عنوان نمود: در چهار پنج روز آینده تمامی 390 هزار اصله نهال توسط همکاران شهرستان، همراهی مردم و مساعدت دستگاههای ذیربط نهالکاری خواهند شد.

 

                                                                             

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید