Iranian Agriculture News Agency

روز جهانی بدون سم با ترویج و توسعه مدیریت تلفیقی آفات

اجرا طرح مدیریت تلفیقی آفات منجر به کاهش حداقل 55 تن مصرف سم شد

روز جهانی بدون سم با ترویج و توسعه مدیریت تلفیقی آفات

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، طاهری مدیر حفظ نباتات این سازمان به مناسبت روز جهانی بدون سم،گفت: این مدیریت جهت کاهش مصرف سموم اقدامات گسترده ای از جمله توزیع رایگان تجهیزات کنترل غیر شیمیایی مانند کارت و نوار زرد، انواع تله شامل دلتا، مکفیل، مایع سراتراپ، و انواع فرمون جهت استفاده الگوئی برای کاهش مصرف سموم را در سطح استان انجام داده است.

وی تصریح کرد: دراین راستا این مدیریت کلاس و کارگاه های آموزشی جهت ترویج و توسعه مدیریت تلفیقی آفات بر مبنایاستفاده از روش های کنترل غیرشیمیایی آفات مانند کنترل زراعی، فرمونی ، مکانیکی و ... و کنترل شیمیایی بر پایه استفاده از سموم کم خطر و توصیه شده توسط سازمان حفظ نباتات کشور در سطح استان برگزار نموده است.

طاهری خاطرنشان کرد: تهیه و اجرای طرح مدیریت تلفیقی آفت پسیل پسته در سطح 20000 هکتار با تاکید بر استفاده از روش های غیر شیمیایی مانند شخم و یخاب زمستانه، استفاده از کارت و نوار های زرد، استفاده از صابون های سمپاشی، حفاظت و حمایت از دشمنان طبیعی آفت با استفاده از سموم کم خطر اجراشد.

وی با بیان اینکه این طرح منجر به کاهش حداقل 55 تن مصرف سم شد، اذعان داشت: در این طرح با رساندن 8 نوبت سمپاشی با سموم پرخطر به 4 نوبت و با صابون های سمپاشی و سموم کم خطر و افزایش جمعیت دشمنان طبیعی این کار انجام شد.

مدیر حفظ نباتات اظهار داشت: نتیجه این طرح، ملموس شدناثر بخشی روش های کنترل غیر شیمیایی جهت کاهش استفاده از سموم برای کشاورزان شد.

وی افزود: کاهشهزینه ها با اختلاط صابون های سمپاشی و کود های محلول پاشی به طوری که صابون های مخصوص سمپاشی علاوه بر خاصیت حشره کشی، باعث پخش شدن و و نگهداری طولانی ترکود ها روی سطح برگ گیاه شده و جذب آنها را افزایش می دهد.

طاهری ادامه داد: همچنین صابون های سمپاشی با شستشوی گرد و غبار و بقایای آفت های مرده روی سطح برگباعث افزایش فتوسنتز می شوند.

وی به اجرای طرح کنترل آفت زنجره خرما با استفاده از صابون های سمپاشی، کنترل آفت کرم خراط با استفاده از فرمون های شکار انبوه و اخلال در جفت گیری، کنترل آفت مگس میوه مدیترانه ای با استفاده از تله های حاوی مواد جلب کننده، جلوگیری از ورود آفت خطرناک ملخ صحرایی به مزارع و باغات اشاره نمود و ابراز داشت: با بازدید مستمر از فروشگاه های آفت کش نباتی جهت جلوگیری از توزیع سموم غیر مجاز و قاچاق، اطلاع رسانی مستمر در خصوص سموم غیر مجاز و قاچاق و پلمپ تعداد 50 فروشگاه غیر مجاز کشاورزی باغداران و کشاورزان حمایت شده اند.

وی خاطرنشان کرد: نمونه برداری از سموم توزیع شده در فروشگاه های آفت کش نباتی و ارسال آنها به سازمان حفظ نباتات کشور جهت بررسی کنترل کیفی و نمونه برداری از سموم قبل از توزیع کار خانه های تولید کننده سم در استان و ارسال آنها به سازمان حفظ نباتات کشور جهت بررسی کنترل کیفی از دیگر اقدامات این مدیریت می باشد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید