Iranian Agriculture News Agency

صیانت از خاک سررشته امور بخش کشاورزی خوزستان

صیانت از منابع آب و خاک سررشته همه اموری است که در بخش کشاورزی استان اجرا می‌شود.

صیانت از خاک سررشته امور بخش کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، روز ۵ دسامبر به عنوان روز جهانی خاک نامیده شده است.

 آب و خاک اصلی ترین ارکان کشاورزی در هر کشور است. خاکها بیش از ۹۵ درصد غذای ما انسانها را تولید می کنند. خاک به عنوان منبع طبیعی، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و نیز سایر مخلوقات دارد و در واقع بستر زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک می باشد.

بر اساس پژوهش های صورت گرفته برای تشکیل یک سانتی متر مربع خاک زراعی حداقل 300 سال زمان لازم است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان حفظ منبع مهمی چون خاک را از موضوعاتی می داند که در اسلام بسیار به آن اهمیت داده شده است

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا دغاغله با بیان اینکه در 12 آیه واژه آب و خاک و در 20 مورد واژه تراب در قرآن آمده است  افزود: در اثر فرسایش خاک به دلیل کاهش تولیدات کشاورزی و وضعیت معیشت کشاورزان، مهاجرت از روستاها به شهرها افزایش می یابد  

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می گوید: حفاظت از خاک زراعی و جلوگیری از تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی یکی از وظایف اصلی سازمان جهاد کشاورزی است که به نوبه خود بیشترین میزان حساسیت و دقت عمل و قاطعیت در این امر صرف می‌شود تا شاهد از بین رفتن خاک زراعی در استان نباشیم.

به گفته عبدالکاظم شاچری قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و  جلوگیری از خرد شدن اراضی از جمله قوانین مترقی کشور در زمینه حفاظت منابع پایه و خاک کشاورزی و در راستای حمایت از تولید و بخش کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه به کشاورزی حفاظتی در دو دهه اخیر جهت پایداری کشاورزی و تولید اهمیت بیشتری داده شده است اظهار داشت: این نوع کشاورزی شامل خاک ورزی حفاظتی، عملیات حفظ حاصلخیزی خاک، مدیریت بقایای گیاهی و مدیریت عوامل زیان رسان می باشد.

محمد قاسمی نژاد افزود: کشاورزی حفاظتی در استان از حدود 15 سال پیش با یک هزار هکتار آغاز شد و در حال حاضر این سطح به 480 هزار هکتار رسیده است و در همین راستا ماشین آلات و دنباله بند های کشاورزی نیز به این سمت و سو رفته اند.

وی ارتقاء حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد ، افزایش ظرفیت نفوذپذیری و حفظ رطوبت خاک و کاهش هزینه ها را از مهمترین مزایای این نوع کشاورزی برشمرد و اضافه کرد: در چند سال اخیر گام های بلندی در رابطه با جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش در استان برداشته شده که از آلودگی محیط زیست و خاک کاسته شده و موجودات مفید خاک نیز حفظ می شوند.

قاسمی نژاد الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی منطقه و نیاز جامعه  را یکی دیگر از راهکارهای مناسب جهت کشاورزی حفاظتی و پایدار دانست که به بهبود وضعیت خاک کمک شایانی خواهد کرد.

مدیر آب و خاک سازمان هم از اجرای پروژه های تسطیح و نوسازی اراضی و احداث و بهسازی زهکش های زیرزمینی و روباز، سیستم های آبیاری نوین جهت حفاظت و جلوگیری از فرسایش و شوری خاک در استان خبر داد  و گفت: در قالب طرح احیاء اراضی 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری( در فاز نخست) نیز تاکنون بیش از 295 هزار هکتار اراضی استان احیا و بازسازی شده است.

مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و سرپرست گروه محیط زیست و سلامت غذا نیز می گوید: در حال حاضر یکی از سیاست های اصلی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اجرای نظام های کشاورزی است که بر پایه اکوسیستم هایی با کمترین ورود نهاده و مواد برون مزرعه ای می باشد که از آن جمله می توان به کشاورزی حفاظتی اشاره نمود.

ژاله کریمی نژاد افزود: صیانت از منابع آب و خاک سررشته همه اموری است که در بخش کشاورزی استان اجرا می شود زیرا سلامت افراد جامعه بر پایه سلامت منابع آب و خاک می باشد و مسئولین بخش کشاورزی استان همواره سعی در حفظ این امانت الهی برای نسل های آینده دارند.

وی در این خصوص از تمامی کشاورزان علاقه مند دعوت نمود با اجرای مدیریت تلفیقی عوامل زیان رسان مزرعه، اقدام به تولید محصولات در چارچوب استاندارد نمایند تا هم سلامت شهروندان تأمین گردد و هم از منابع آب و خاک حفاظت شود ضمن اینکه برای داشتن خاک پویا لازم است از منابع آب استفاده بهینه انجام شود و مدیریت آبیاری ارتقاء یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید