Iranian Agriculture News Agency

محبی اعلام کرد:

صید 15هزار و 800 تن فانوس ماهی در هفت ماهه سال 98

صید فانوس ماهیان تنها در دریای عمان انجام می‌شود

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: در برنامه ششم توسعه، صید 40 هزار تن فانوس ماهیان در سال جاری پیش بینی شده است که طبق صید 7 ماهه حدود 47 درصد آن تاکنون تحقق پیدا کرده است.

صید 15هزار و 800 تن فانوس ماهی در هفت ماهه سال 98

به گزارش خبرنگار ایانا، پروریز محبی سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در جلسه امروز بعدازظهر که در سازمان شیلات برگزار شد، در رابطه با ظرفیت‌های صید فانوس ماهیان و میزان این صید در 7 ماهه سال 98 اظهار کرد: حاصل فعالیت هفت ماهه سال جاری شناورهای فانوس ماهی بالغ بر ۱۹ هزار تن صید بوده که 15هزار و 800 تن صید خالص فانوس ماهی بوده که از این میزان معادل ۸۳ درصد محسوب می‌شود.

وی افزود: مجموعه صیدی که سال گذشته در زمینه فانوس ماهیان انجام شده 21 هزار و 300 تن فانوس ماهی بوده که طبق برنامه ششم توسعه به هدف رسیدیم، در سال جاری هم عدد برنامه ششم توسعه 40 هزار تن است که طبق صید 7 ماهه حدود 47 درصد تاکنون تحقق پیدا کرده است.

محبی ادامه  داد: در حال حاضر و تا پایان سال پیک صید این نوع ماهی است و پیش بینی می کنیم که به میزان صید مدنظر در برنامه ششم توسعه دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: در حال حاضر معادل ۵۴ فروند شناور از ۹۴ فروند شناوری که ناوگان صیادی فانوس ماهیان را تشکیل می‌دهند، فعال هستند و این ارقام صید را انجام داده اند.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با تاکید بر این نکته که صید فانوس ماهیان تنها در آبهای دریای عمان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: علی رغم اذعان برخی مسئولان و نمایندگان به صراحت باید به این نکته اشاره کرد که هیچ فعالیت صید ماهی در خلیج فارس صورت نمی‌پذیرد.

وی افزود: اصولاً ذخیره فانوس ماهی فقط در دریای عمان و در اعماق بیش از ۲۰۰ متر صورت می‌گیرد که فقط توسط تور ترال میان آبی و صرفاً با کشتی صیادی با مشخصه و قابلیت صید در عمق امکان پذیر است ضمن این‌که این ذخیره با کشور عمان مشترک است و این آبزی طول عمر کوتاه دارد.

محبی عنوان کرد: هیچگونه تداخلی بین صیدگاه فانوس ماهی و فعالیت‌های صید خرد وجود ندارد و ضرورت تداوم و گسترش موقعیت جغرافیایی فعالیت صید فانوس ماهی با توجه به برنامه‌های توسعه آبزی پروری و نیازمندی کشور به پودر ماهی حیاتی و ضروری است.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به افزایش نرخ خرید فانوس ماهیان تصریح کرد: نرخ خرید فانوس ماهی پیش از این کمتر از 500 تومان بود که به بالای۳۲۰۰ تومان رسیده است که باعث ایجاد انگیزه در صیادان شده و در بحث بومی سازی صید فانوس ماهیان می‌توان گفت که در حال حاضر اکثر کارکنان شناورها ایرانی هستند و تعداد نیروهای کار خارجی از ۵۰۰ نفر در سال گذشته به ۵۰ نفر در سال جاری کاهش یافته است.

محبی در رابطه با ملیت نیروهای خارجی که در شناورها به عنوان متخصص مشغول به فعالیت هستند، گفت: این افراد عموما از کشورهای چین و اندونزی هستند که بر روی شناورهایی با مالکیت کاملا ایرانی به عنوان متخصص مشغول به کار هستند که تعداد آنها به کمتر از 50 نفر رسیده و 90 درصد از آنها حذف شده‌اند.

وی با ابراز خرسندی از توجه مسئولان و نمایندگان مجلس به صید فانوس ماهیان اذعان کرد: به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده در صید فانوس ماهیان، ضابطه‌مندی و نظارت بر کل فعالیت‌های صید و صیادی انجام شده که بسیار عالی بوده و زمان زیادی از مجموعه ستاد سازمان شیلات صرف این موضوع شده است.

محبی افزود: بر تمام فعالیت تخلیه شناورها به صورت ۱۰۰ درصدی رصد و نظارت می‌‌شود و فعالیت صید فانوس ماهی به صورت تمام وقت شمارش می‌شود.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ادامه داد: همچنین نصب دستگاه VMS و الزام کلیه شناورها به این موضوع و تدوین آیین‌نامه استقرار ناظرین مقیم بر روی شناورها ازجمله اقدامات در این زمینه است.

وی با تأکید بر این نکته که نیاز سالانه کشور به حدود ۹۰ هزار تن پودر ماهی است، خاطرنشان کرد: فعالیت این ناوگان منجر به کاهش وابستگی به واردات پودر ماهی، جلوگیری از خروج ارز، افزایش اشتغال به‌خصوص در مناطق محروم و سواحلی، فعال‌سازی صنایع پیشین و پسین این فعالیت، کمک به توسعه آبزی‌پروری و کاهش قیمت تمام‌شده این محصول می‌شود.

محبی ادامه داد: از برنامه‌های مهمی که باید به آن پرداخته شود، ایجاد ارزش‌افزوده برای صید فانوس ماهی است که در حال حاضر این موضوع در دستور کار سازمان شیلات قرارگرفته است.

وی تأکید کرد: میزان مجاز برداشت ما از ذخایر فانوس ماهیان 200 تا 300 هزار تن در سال است درحالی‌که تاکنون کمتر از 10 درصد از این میزان مجاز را برداشت کرده‌ایم و باید برنامه توسعه بالاتری برای این صید در نظر بگیریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید