Iranian Agriculture News Agency

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی بوشهر خبر داد:

برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی کلزا

با هدف توسعه، ترویج و افزایش تولید دانه های روغنی و خودکفایی در محصول غذایی کلزا، کارگاه آموزشی ترویجی کلزا در استان بوشهر برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی کلزا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اعلام این خبر گفت: با هدف توسعه، ترویج و افزایش سطح کشت و تولید دانه های روغنی و خودکفایی در محصول غذایی کلزا، به عنوان یک تکلیف و وظیفه ملی، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان بوشهر مبادرت به برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی نحوه کشت، مقدار بذر مصرفی و تغذیه کلزا با همکاری محققین معین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نمود.

مصطفی قائدی افزود: دکتر جعفرنژادی و مهندس دانایی فر مدرسین این کارگاه ها بود د که در شهرستان دشتستان با حضور نمایندگان نظام صنفی، کشاورزان و کارشناسان و مروجین پهنه ی شهرستان های دشتی، تنگستان و دشتستان، و در شهرستان گناوه با حضور کارشناسان، مروجین پهنه و کشاورزان شهرستان های بوشهر، دیلم و گناوه مطالب خود را ارائه نمودند.

وی تصریح کرد: هدف از تشکیل این دوره آموزشی افزایش توان دانشی برای هدایت صحیح منابع نیروی انسانی درجهت امنیت غذایی و افزایش تولید و عملکرد می باشد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: تحقیقات انجام شده در زمینه کلزا چالش های اقلیم، خاک، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و دانش را در پی دارد و نیازهای آموزشی باید بر اساس اقلیم بومی سازی شود.

وی همچنین افزود: هدف اصلی کشت کلزا در تناوب با گندم و جو، عامل پایداری می باشد و با مدیریت مناسب تغذیه می توانیم به عملکرد بالا دست یابیم و اقتصاد کشاورز را بهبود بخشیده و به پایداری تولید برسیم.

قائدی بیان داشت: همچنین در این کارگاه ارقام مناسب جهت کشت در مناطق جنوب و مشخصات ارقام، -

مهمترین توصیه های به زراعی- ارائه راهکار در خصوص مصرف بهینه و متوازن کودهای پایه و کودهای ریزمغذی و همچنین محرک های رشد در زراعت کلزا انجام آزمون خاک قبل از کشت کلزا و روش های آزمون خاک و سپس توصیه کودی بر اساس این آزمون و همچنین جداول مربوطه موسسه آب و خاک-  تاکید بر لزوم استفاده از کودهای دارای مجوز از موسسه تحقیقات خاک و آب کشور و همچنین از برندهای معتبر و معروف بازار در نظر گرفتن فاکتورهای مهم در زمان توصیه کودی تاکید بر لزوم توجه به تنش های محیطی و عوامل و محدودیت های تولید نظیر شوری و قلیاییت ، کم آبی و ... در استان بوشهر، به شرکت کنندگان آموزش های لازم ارائه گردید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید