Iranian Agriculture News Agency

مصرف آب دربخش کشاورزی استان تهران کمتر از ۴۵ درصد است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از مصرف کمتر از ۴۵ درصد آب این استان در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: علت اصلی فرونشست دشت‌های استان، عدم مدیریت صحیح آب است نه کشاورزی.

مصرف آب دربخش کشاورزی استان تهران کمتر از ۴۵ درصد است

به گزارش ایانا در استان تهران، ذوالفقاری با بیان اینکه سامانه‌های آبیاری نوین تنها گزینه جهت پایداری تولید و حفظ امنیت غذایی کشور است، اظهار کرد: از ۱۸۷ هزار هکتار زمین های کشاورزی استان تهران حدود ۶۵ درصد به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز شده و سالانه پنج الی شش هزار هکتار هم به این میزان افزوده می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری، تصریح کرد: در سال ۹۸ چیزی در حدود ۱۲هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در دست اقدام است که شامل ۱۸۹۲ هکتار در حال مطالعه، ۴۵۲۱هکتار مطالعه شده، ۳۸۲۵هکتار درحال اجرا و ۱۶۸۴هکتار هم اجرا شده است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص ارایه تسهیلات به متقاضیان اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار، گفت: علاوه بر ۱۳ میلیون تومان که به صورت بلاعوض به ازای هر هکتار به کشاورزان در این زمینه کمک می‌شود، نقشه برداری اراضی، مطالعه و طراحی شرکت‌های مشاور و انتخاب نوع سامانه آبیاری نیز با توجه به الگوی کشت به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

ذوالفقاری، میزان بهره‌وری آب کشاورزی در استان تهران را بالاتر از متوسط کشوری و معادل ۲٫۵ کیلوگرم بر مترمکعب عنوان کرد و افزود: در حالی که متوسط بهره‌وری آب در سطح کشور حدود ۱٫۵ کیلوگرم بر مترمکعب است این عدد در استان تهران به دلیل آشنایی کشاورزان این استان با ارزش آب و دانش بومی آنان به ۲٫۵ کیلوگرم بر مترمکعب می‌رسد.

وی متهم کردن بخش کشاورزی به مصرف بیش از ۹۰ درصد آب کشور را غیر واقعی عنوان کرد و مصرف آب در بخش کشاورزی استان تهران را کمتر از ۴۵ درصد دانست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به فرونشست زمین در مناطق گوناگون این استان، علت اصلی آنرا عدم مدیریت صحیح آب و نه بخش کشاورزی برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل شبکه‌های آبیاری و انتقال پساب به اراضی کشاورزی، شاهد از بین رفتن این اراضی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه گاهی در گوشه وکنار از عدم تحقق اهداف توسعه سامانه های آبیاری به دلیل عدم نفوذ آب به لایه های عمیق خاک سخن به میان می‌آید، اظهار کرد: حتی در روش آبیاری سنتی نیز آب به لایه‌های عمیق خاک نفوذ پیدا نکرده وتنها تا قسمت مشخصی از خاک نفوذ می‌کند.

ذوالفقاری، محبوس کردن آب‌های سطحی در پشت سدها و عدم تحقق کامل طرح‌های  اولیه‌ای که تکمیل زنجیره انتقال آب و پساب را در بر می‌گرفت، علت اصلی فرو نشست زمین دانست.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با همت وتلاش مضاعف دستگاه‌های موظف به ویژه آب منطقه‌ای تهران از این پدیده مخرب جلوگیری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید