Iranian Agriculture News Agency

حسن‌نژاد خبر داد:

ایجاد زمینه بیمه اجباری دام در کشور

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: زمینه های لازم به منظور اجرای بیمه اجباری دام براساس بند (ث) ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه کشور و بند (ج) ماده 32 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و در نهایت با ابلاغ بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی ایجاد شده است.

ایجاد زمینه بیمه اجباری دام در کشور

  به گزارش خبرنگار ایانا، محمدابراهیم حسن‌نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در نشست هم‌اندیشی با حضور با روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی 6 استان کشور که با آغاز سال زراعی جدید به منظور توسعه فرهنگ بیمه کشاورزی، برگزار شد، گفت:  با توجه به خسارت های وارده از بلایای طبیعی در کشور، نظام بیمه کشاورزی سازوکاری نظام مند برای جبران خسارات وارده ناشی از عوامل قهری و  طبیعی در جهت استمرار و توسعه تولیدات کشاورزی است.

وی با بیان اینکه بیمه کشاورزی یک سازوکار مشارکت در ریسک است، گفت: بیمه کشاورزی از طریق مشارکت با تولید کنندگان در پذیرش ریسک، درهنگام بروز خطر از متضرر شدن تولید کننده جلوگیری می کند و در درآمد کشاورزان نیز ثبات ایجاد خواهد کرد.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی به عوامل قهری طبیعی و عوامل مدیریتی در مدیریت ریسک اشاره کرد و افزود: مدیریت مبارزه با آفات و بیماریها، انتخاب واحد مناسب بهره برداری، انتخاب ارقام مناسب، الگوی صحیح تولید، رعایت مسائل به زراعی و در نهایت بیمه محصولات از عوامل موثر در مدیریت ریسک تولید است.

وی با بیان اینکه لایه‌های ریسک به جزئی، کوچک، متوسط، بزرگ و فاجعه‌بار تقسیم می شود، تصریح کرد: در ریسک فاجعه بار دولت‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این در حالی است که در ریسک جزئی و کوچک تنها کشاورز و شرکت‌های تعاونی متاثر می شوند.

حسن‌نژاد به انواع مدل های بیمه کشاورزی از جمله بیمه پایه، شاخص عملکرد، بیمه های تکمیلی و بیمه با تعرفه های ترجیحی اشاره کرد و ادامه داد: بیمه پایه به دلیل داشتن ضریب خطر پائین و درصد بالای کمک دولت و همچنین ارزان تر بودن نسبت به سایر بیمه ها با استقبال بیشتری روبرو می شود.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی افزود: با توسعه بیمه نامه پایه و افزایش ضریب نفوذ بیمه در محصول یک منطقه در صورت بروز خسارت های فاجعه آمیز و یا خسارت شدید منطقه ای، امکان اعمال سیاست های حمایتی دولت در بخش کشاورزی در قبال خسارت های قهری و طبیعی شدید و فاجعه آمیز از طریق بیمه کشاورزی فراهم می‌شود.

وی درباره بیمه شاخص عملکرد گفت: بیمه شاخص عملکرد یا تضمین تولید است که در این بیمه میانگین تولید واقعی مناطق بر اساس دوره های زمانی ۵ تا ۱۰ ساله تضمین  می شود،در حقیقت نوعی بیمه برای عوامل خطر عمومی مثل خشکسالی، سرمازدگی  است  و ارزیابی خسارت آن نیز براساس متوسط تولید منطقه و مقایسه با آمار تولید سالهای گذشته انجام می شود.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه بیمه نامه تکمیلی نیز بنا به درخواست بیمه‌گزار به بیمه پایه افزوده می شود تا عوامل خطر بیشتری را تحت پوشش قرار دهد، گفت: کشاورزان با خرید بیمه نامه پایه و تکمیلی تقریباً اکثریت عوامل و ریسک های تهدید کننده طبیعی از جمله ریسک های تولید را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه پوشش انواع بیمه تکمیلی متناسب با نوع محصول است ، ادامه داد: ممکن است بیمه با چند عامل خطر، بیمه های تک خطر مانند بیمه سرما، بیمه خشکیدگی، بیمه تگرگ، بیمه هایی با لایه های بیشتری از شدت خسارت ( لایه های خسارت کم، و خسارتهای متوسط ) و بیمه های مرگ و میر و یا تلفات ( در دام و طیور ) صادر شود.

حسن‌نژاد با تاکید بر اینکه در بیمه های تکمیلی دولت در حق بیمه­‌ها مشارکت دارد، گفت: سهم ریسک در بیمه های تکمیلی نسبت به بیمه‌های پایه بیشتر است و همچنین برخی از عوامل خطر در موارد بیمه ه­ای با کمک مدیریت تولید و یا در صورت مدیریت ریسک قابل کاهش و مدیریت است.

وی درباره بیمه نامه با تعرفه ترجیحی نیز اذعان داشت: این بیمه نامه براساس در خواست مشتریان با توان مالی قویتر و ظرفیت تولید بالاتر تنظیم می‌شود؛ به‌طوری که با افزایش حق بیمه سهم بیمه گذار و در صورت بروز خسارت حداکثر تعهد (غرامت) پرداخت خواهد شد و اکثر محصولات تا 80درصد ارزش تولید و در چند گزینه طراحی و امکان خرید بیمه گذاران وجود دارد؛ همچنین سهم ریالی دولت برابر بیمه پایه خواهد بود.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در بخش دیگری از صحبت های خود به استفاده از ظرفیت های وزارت جهاد کشاورزی، تشکل ها، انجمن های صنفی و واحد های بزرگ تولیدی برای توسعه پایدار بیمه تاکید کرد و افزود: اجرای طرح های بیمه فراگیر با اولویت محصولات چای، دانه های روغنی و... به منظور افزایش پرتفوی بیمه ای، پیگیری اجرای بیمه های اجباری با هدف افزایش ضریب نفوذ بیمه و کاهش حق بیمه و تعیین تعرفه و حق بیمه ها براساس ریسک های هرمنطقه می تواند موثر باشد.

وی با اشاره به توفیق اجرای طرح بیمه اجباری طیور و رضایت جامعه مرغداران، گفت: زمینه های لازم به منظور اجرای بیمه اجباری دام براساس بند (ث) ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه کشور و بند (ج) ماده 32 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و در نهایت با ابلاغ بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی ایجاد شده است.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی ادامه داد: طراحی و توسعه بیمه های عوامل تولید سازه گلخانه ها، پرورش ماهی در قفس، ماشین آلات و ... نیز در سال زراعی 99-98 فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه مبنای تعهد بیمه گر از هزینه تولید به ارزش تولید نیز تغییر کرده است، تصریح کرد: همچنین امکان دسترسی بیمه گذاران به بیمه های تا مرز 80درصد ارزش تولید، برای اکثر محصولات تحت پوشش در قالب انواع بیمه نامه پایه و ترجیحی فراهم شده است.

حسن‌نژاد در پایان گفت: با تلاش های صورت گرفته در راستای افزایش تعهدات بیمه و استقبال کشاورزان از بیمه های پایه، بیمه های فراگیر در کشور توسعه خواهد یافت. همچنین توسعه و افزایش ضریب نفوذ بیمه با همکاری سازمان های جهاد کشاورزی و دیگر متولیان بخش کشاورزی در کشور، امری ضروری است.

گفتنی است در ابتدای برنامه و در جریان بازدید از سامانه جامع بیمه کشاورزی، ضمن معرفی سامانه، کارکردهای زیرسامانه‌های پایش، حسابداری - حسابرسی، بازرسی و نظارت، اطلاعات مکانی، تولید و تحلیل کلان داده (Big Data Digestion) مبتنی بر سیستم سنجش از راه دور (RS)، امکانات و توانایی‌های سامانه در صدور بیمه‌نامه و تولید گزارش‌های تخصصی بیمه کشاورزی ارائه شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید