Iranian Agriculture News Agency

ساخت دستگاه سیرکولاسیون جهت کاهش اثرات مخرب سرمای بهاره در بخش کشاورزی

محقق بخش تحقیقاتی نهال و بذر مرکز و کارشناس ایستگاه تحقیقاتی ملکان و طراح دستگاه سیرکولاسیون گفت: سرمای بهاره یک مشکل اساسی و بنیادی در بخش کشاورزی است و سالیان سال است که کشاورزان با این مشکل دسته و پنجه نرم می کنند.

ساخت دستگاه سیرکولاسیون جهت کاهش اثرات مخرب سرمای بهاره در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس یوسف سرهنگی ضمن بیان این مطلب افزود: دستگاه تمام اتوماتیک سیرکولاسیون هوا به منظور کاهش اثرات مخرب سرمای بهاره در بخش کشاورزی( باغبانی، زراعی) طراحی گردید.

وی گفت: در جهان امروزی هرگز نمی توان بدون تکیه بر علم و ابزار کشاورزی با استفاده از روشها و تکنولوژی سنتی به مقابله با تنشها و نیروی قهریه غلبه کرد و از طرفی سالانه هزاران تن محصول از سبد غذایی بشر حذف و خسارات هنگفتی به این بخش وارد می شود که غیر قابل جبران می باشد و هیچ موسسه یا صندوقی قادر به تامین خسارات به بخش مذکور نمی باشد.

مهندس سرهنگی ادامه داد: نه تنها بخش کشاورزی کشور بلکه سایر ممالک نیز بی تاثیر از این موضوع نیست، امنیت غذایی و تامین آن برای انسانها در دنیای امروزی در گرو تولید بیشتر محصولات کشاورزی است.

محقق بخش تحقیقاتی نهال و بذر مرکز و کارشناس ایستگاه تحقیقاتی ملکان و طراح  دستگاه سیرکولاسیون اظهار کرد: از همه مهمتر درآمد خانوار روستایی و فعالان بخش کشاورزی و تامین معیشت روزانه آنان وابسته به این بخش است اگر این بخش ایمن نباشد دچار مشکل شده و به تبع آن سایر مشکلات اعم از بیکاری و فقر و گرسنگی و غیره نیز به دنبال آن خواهد آمد.

وی افزود: برای حل این مشکل اساسی به لحاظ وظیفه سازمانی و انسانی و تحصیلی، ما بر آن شدیم تا تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده به راه حل مناسب دست یابیم که بعد از چندین سال تحقیق میدانی، منطقه ای و آزمایشی موفق به طراحی این دستگاه شدیم که به دست جوان توانمند، کارآفرین و پرتلاش منطقه ملکان، آقای حافظ جمشیدی بدون هیچ چشم داشتی ساخته شد که به دست مسئولین منطقه از آن رونمایی خواهد شد امیدواریم در سایه الطاف الهی خدمتی به کشور و جوامع بشری ایفا کرده باشیم.

مهندس سرهنگی در خصوص مکانیسم عمل دستگاه ابراز نمود: با عنایت به اینکه در سرمازدگی بهاره توده هوای سرد و ماندگاری آن در محیط جوانه ها از عوامل اصلی محسوب می شوند لذا هر  عاملی که بتواند این دو مشکل را مرتفع نماید با سرمازدگی بهاره مقابله نموده و اثرات مخرب آن را به شدت کاهش خواهد داد.

طراح  دستگاه سیرکولاسیون گفت: نتایج تحقیق و بررسی چند سال نشان می دهد که سرمازدگی بهاره در مواقعی که جو ناپایدار است با وجود درجه حرارت پایین محیط سرمازدگی بهاره بندرت اتفاق می افتد و این دستگاه بر این اساس طراحی شد که با ایجاد باد و سیرکولاسیون هوا مانع از نفوذ هوای سرد به سطح خاک و ماندگاری آن می شود که اگر با ایجاد یک منبع حرارتی و یا دودزا همرا شود بیشترین عملکرد را خواهد داشت.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود بیان نمود: این دستگاه با هر نیروی محرکه ای قابل استفاده می باشد، این سیستم را می شود در سایزهای مختلف ساخت و به صورت ثابت، سیار، پشت بند، خودکششی به کار گرفت. کاربرد دستگاه در بخش کشاورزی، محیط زیست و صنعت می باشد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید