Iranian Agriculture News Agency

برای اولین بار در کشور؛

کاشت کلزای با استفاده از ریزدانه کار تیپ کش در تهران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تهران از کاشت کلزا با استفاده از ریزدانه کار تیپ کش برای اولین بار در کشور در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایانا در استان تهران، برادری درخصوص این خبر گفت:  باتوجه به محدودیت منابع آبی و لزوم مدیریت و بهره برداری صحیح از سفره های آب زیرزمینی امسال برای اولین بار در کشور کشت بخش وسیعی از مزاع کلزای شرکت اتکا در سطح 35 هکتار از اراضی عباس آباد تحت پوشش بخش آفتاب اقدام به کاشت کلزا با آبیاری نوار تیپ توسط دستگاه جدید ریزدانه کار تیپ کش که طراحی خود شرکت می باشد انجام شد.

وی افزود: در این روش کاشت فاصله ردیفها و نوار تیپ ها 110 سانتی متر می باشد که نوار تیپ در وسط پشته ها و به فاصله 15 سانتی متر از بذرها توسط دستگاه زیر خاک قرار گرفته و یک ردیف بذر در قسمت فارو کشت میشود. همچنین کود در زیر بذر بصورت ردیفی قرار میگیرد.

مقدار مصرف بذر در این روش 4کیلو درهکتار ومیزان آب مصرفی 3 هزار و 500مترمکعب است که تقریبا یک سوم آبیاری به روش سنتی است.

مقدار کود مصرفی در این روش که شامل دی آمونیوم فسفات و سولفات پتاسیم میباشد 120 کیلو در هکتار است که نصف مقدار معمول درحالت سنتی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تهران در ادامه گفت:  مشخصات نوار تیپ استفاده شده پلاک ممتد یا لابی رنتی است که براساس سفارش شرکت فاصله قطره چکان ها 20سانتی متر و دبی آب خروجی هرقطره چکان 7دهم لیتر درساعت است.

برادری، یکنواختی در آبیاری را از مزایای دیگر این روش کشت دانست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید