Iranian Agriculture News Agency

بنی‌عامری پیش‌بینی کرد:

ارزآوری 12 میلیارد دلاری محصولات گلخانه‌ای در سال 1404

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید محصولات گلخانه‌ای تا سال 1404 در حدود 12 تا 14 میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد.

ارزآوری 12 میلیارد دلاری محصولات گلخانه‌ای در سال 1404

به گزارش خبرنگار ایانا، ولی اله بنی‌عامری مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور درباره نشست هم اندیشی «مشارکت عمومی و خصوصی» در توسعه گلخانه‌های کشور گفت: مصرف بهینه و ارتقاء بهره‌وری در آب، افزایش تولید باهدف افزایش ضریب امنیت غذایی و افزایش صادرات محصولات در جهت مثبت نمودن تراز تجاری بخش کشاورزی ازجمله اهداف توسعه گلخانه‌ها در کشور است.

وی با تأکید بر اینکه نگرش اقتصادی به بخش تولید محصولات گلخانه‌ای باهدف ارزآوری در حال انجام است، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال 1404، این بخش 12 تا 14 میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد.

بنی‌عامری از جمله سیاست‌های در حال اجرا در این بخش را، تسهیلات ارزان برای توسعه گلخانه‌ها، اصلاح، نوسازی و بازسازی واحدهای فرسوده و غیراقتصادی، بهبود و افزایش عملکرد محصول در واحد سطح گلخانه عنوان کرد و یادآور شد: همچنین استفاده از کشت نشایی به‌جای کشت مستقیم بذر، ایجاد بازارهای جدید داخلی و هماهنگی برای ورود به بازارهای خارجی، تقویت و تکمیل زنجیره ارزش محصولات (بذر و اندام‌های تکثیری) و برخی مسائل دیگر از دیگر سیاست‌هایی است که در توسعه گلخانه‌ها دنبال می‌شود.

صرفه‌جوئی بیش از 4.6 میلیارد مترمکعب در مصرف آب

وی با تأکید بر اینکه با اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها در برنامه 10 ساله (1395- 1404) شاهد کاهش اثرات خشکسالی، بحران آب و به‌تبع آن جلوگیری از خسارات اقتصادی، تنش‌های اجتماعی، سیاسی و مخاطرات بهداشتی خواهیم بود، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از 4.6 میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جوئی شود.

کاهش ضایعات 1 درصدی در تولیدات گلخانه‌ای

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور ادامه داد: همچنین تا پایان برنامه توسعه گلخانه‌ها در سال 1404 ضایعات محصول در گلخانه‌ها به کمتر از 1 درصد در گلخانه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به پیش بینی افزایش 48 هزار و 355 هکتاری سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای تا افق 1404 گفت: با احتساب سطح گلخانه‌های موجود در سال آغاز برنامه (1395) سطح گلخانه های کشور در مجموع به بیش از 58 هزار هکتار می رسد که از این میزان، حدود 38 هزار هکتار سبزی‌ها و میوه‌های گلخانه‌ای و حدود 20 هزار هکتار گل و گیاهان زینتی و سایر محصولات خواهد بود.

بنی‌عامری با تأکید بر اینکه میزان تولید محصولات گلخانه‌ای در پایان برنامه توسعه گلخانه‌ها (1404) به حدود 21 میلیون تن افزایش خواهد یافت، گفت: با توجه به برآورد جمعیت سال 1404 در ایران (بیش از 92 میلیون نفر) و در نظر گرفتن سرانه مصرف حدود 128 کیلوگرم سبزی و صیفی، حدود 10 میلیون تن امکان صادرات محصول باکیفیت خواهیم داشت.

آزادسازی 370 هزار هکتار اراضی کشاورزی در پایان برنامه توسعه گلخانه‌ها

وی ادامه داد: از میزان 48 هزار و 355 هکتار سطح پیش بینی شده برای توسعه گلخانه‌ها در برنامه، مقدار 31 هزار هکتار آن مربوط به انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه است که با تحقق این هدف حداقل 370 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که زیرپوشش کشت سبزی و صیفی بوده‌اند، آزاد می‌شود.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور اضافه کرد: در حال حاضر سطوح کشت محصولات در سبزی‌ها با 10 هزار و 73 هکتار بیشتر از سایر بخش‌ها است و پس ‌از آن، گل و گیاهان زینتی و سایر محصولات گلخانه‌ای قرار دارد.

بنی عامری گفت: مقایسه سطح زیر کشت گلخانه‌های کشور از سال 1391 تا پایان سال 1397 نشان می‌دهد که سطح گلخانه‌های کشور حدود 7 هزار و 469 هکتار افزایش‌یافته که معادل 93 درصد رشد است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور درباره استعداد و ظرفیت تولید انواع محصولات گلخانه‌ای گفت: برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای از جمله سبزی و صیفی، گل‌های شاخه بریده، گیاهچه ها، میوه‌های ریز و سایر محصولات مانند گیاهان دارویی، گیاهان فصلی و آپارتمانی، انواع میوه‌ها (از جمله انار، هلو، زردآلو و ...) و بذور هیبرید و ... ظرفیت وجود دارد.

وی از جمله الزامات توسعه گلخانه‌های کشور را آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر، الگوی کشت، تولید محصول سالم و گواهی‌شده، زنجیره ارزش محصولات گلخانه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر چارچوب مشخص و اجرایی وجود ندارد؛ به نظر می‌رسد سازوکار «مشارکت عمومی و خصوصی» قالب خوبی برای مشارکت بخش عمومی و خصوصی در توسعه گلخانه‌های کشور باشد.

بنی‌عامری ادامه داد: ارتقاء مشارکت بخش خصوصی از طریق واگذاری شرح وظایف بخش دولتی به بخش خصوصی موضوع نامه وزیر جهاد کشاورزی در خرداد سال گذشته بر پایه Agri ppp’s (قراردادهای مشارکت عمومی و خصوصی) در اجرا و توسعه گلخانه‌های کشور است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ها با اشاره به اینکه برای تربیت نیروی کار ماهر به تعداد 200 هزار نفر تا پایان سال 1404 در قالب بیش از 100 کانون یادگیری نیاز است، افزود: راه‌اندازی، تکمیل و بهره‌برداری از پایانه‌های صادراتی، بورس محصول، برندسازی در بازارهای خارجی، تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و توسعه ظرفیت واحدهای بسته‌بندی و درجه‌بندی محصول در توسعه گلخانه‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

وی درباره تولید محصول گواهی‌شده و ضرورت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای گفت: پروتکل (GAP) -Good Agricultural Practices عملیات مناسب کشاورزی- یکی از پروتکل‌های موردقبول اکثر کشورها است. مفاد این پروتکل ناظر بر تمام عملیات کشاورزی از ابتدای آماده‌سازی زمین تا بازار مصرف محصولات است.

بنی‌عامری، برگزاری نشست‌های تخصصی ماهیانه با حضور نمایندگان بخش خصوصی و مدیران دولتی را مؤثر عنوان کرد و گفت: در این جلسات به بررسی وضعیت آب‌شیرین‌کن‌ها در گلخانه‌های کشور و امکان بازچرخانی آب، تولید محصول سالم (چالش‌ها و راهکارها)، بررسی راهکارهای تسهیل تضمین و وثایق بانکی پروژه‌های گلخانه‌ای، بررسی علل شکست و موفقیت پروژه‌های گلخانه‌ای در یک دهه گذشته و ...می‌توان پرداخت.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید