Iranian Agriculture News Agency

اسفندیاری پور در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

رشد 65 درصدی تولید بذر گواهی‌شده در کشور

نظارت سختگیرانه سازمان استاندارد بر تولید با کیفیت گندم

مجری طرح گندم گفت: سازمان استاندارد جدولی به نام جدول پاکی دارد که بسیار سختگیرانه است تا کشاورزان گندم با کیفیت تولید کنند که طبق این جدول گندم‌های با کیفیت با قیمت بالاتر از قیمت مصوب از کشاورزان خریداری می‌شود.

رشد 65 درصدی تولید بذر گواهی‌شده در کشور

اسماعیل اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با کیفیت گندم کشور تاکید کرد: مزارع گندم کشور کاملاً استاندارد است و کیفیت مزارع و بذر اصلاح شده از نظر تولید در وضعیت بسیار خوبی است.

وی با اشاره به این نکته که برای گندم دو نوع افت مفید و غیرمفید وجود دارد، اذعان داشت: افت مفید شامل دانه های شکسته، پوسیده و چروکیده است که از جنس خود گندم هستند اما افت غیرمفید به علف های هرز، خار و خاشاک و سایر موادی گفته می‌شود که از جنس خود گندم نیستند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد سختگیرانه بر کیفیت گندم نظارت می‌کند، خاطرنشان کرد: سازمان استاندارد جدولی به نام جدول پاکی دارد که بسیار سختگیرانه است تا کشاورزان گندم با کیفیت تولید کنند که این جدول در سنوات گذشته اصلاح شده و هر کدام چند واحد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: به تناسب این جدول کشاورزان تشویق می‌شوند گندم خوب تولید کنند و در ازای کیفیت بالای آن وجه بیشتری دریافت کنند.

مجری طرح گندم ادامه داد: در حال حاضر که قیمت متوسط گندم ۱۷۰۰ تومان است، گندم‌های با کیفیت بالا از ۱۷۲۷ تا ۱۷۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده و با این قیمت‌های تشویقی از کشاورزان خریداری می‌شود.

اسفندیاری پور در واکنش به ادعای بی‌کیفیت بودن گندم داخلی و اختلاط آن با خاک تاکید کرد: عمده ادعای مطرح شده در رابطه با کیفیت گندم غلو بوده و مورد تایید ما نیست. ممکن است. اندکی در گوشه و کنار تخلف هایی رخ دهد که در تمام ارکان و بخش های مختلف کشور این امر امکان پذیر است اما غیرمنصفانه است که تولید گندم کشور و زحمت کشاورزان را نادیده گرفته و به آنها تهمت بزنیم.

مشاورز وزیر جهاد کشاورزی گفت: در چند سال گذشته رشد تولید گندم ناشی از ارتقاء کیفی مزارع بوده در حالی که سطح کشت این محصول کمتر هم شده است اما افزایش تولید داشتیم که دلیل آن ارتقاء بهره‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح است که با بذر اصلاح شده، کاربرد مکانیزاسیون و کنترل عوامل خسارت‌زا مانند علف هرز، آفات و بیماری ها انجام شده است، همچنین آبیاری مناسب هم در افزایش تولید موثر بوده است.

وی افزود: میزان بذر گواهی‌شده که در سال ۹۲ تولید شد حدود ۲۹۰ هزار تن بود اما در حال حاضر ۴۷۰ هزار تن بذر آماده از ارقام جدید و با کیفیت داریم و در زمینه تولید بذر گواهی‌شده رشد ۶۵ درصد داشته‌ایم که ارتقای کیفی گندم را نشان می‌دهد بنابراین ادعای بی‌کیفیت بودن گندم داخلی بر اساس منفعت بیان شده که از نظر ما صحت ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید