Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی عنوان کرد:

پیش‌بینی احداث سالانه 150 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری در کشور

مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی با اشاره به پیش‌بینی احداث سالانه 150 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری در کشور، گفت: تاکنون یک میلیون و 580 هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری در پایاب شبکه‌های اصلی احداث شده است.

پیش‌بینی احداث سالانه 150 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری در کشور

جلال ابوالحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: وسعت کل شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور حدود 3‌ میلیون هکتار است که از این میزان، حدود 2 میلیون و 400 هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری از سوی وزارت نیرو اجرا شده است. وزارت جهاد کشاورزی هم تاکنون یک میلیون و 580 هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری در پایاب شبکه‌های اصلی احداث کرده و در اختیار بهره‌برداران قرار داده است.

وی افزود: در برنامه اقتصاد مقاومتی، احداث سالانه 150 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری پیش‌بینی شده است که متناسب با اعتبار تخصیصی در برنامه عملیاتی دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی و استان‌ها قرار دارد.

مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی با بیان اینکه اولویت اول ما اجرای فاز دوم احداث شبکه‌های آبیاری در استان‌های خوزستان و ایلام است، تصریح کرد: سال گذشته وزارت نیرو برای 255 هزار هکتار تخصیص آب داد که انشاالله با تامین اعتبار از سوی دولت به مرحله اجرا درخواهد آمد.

ابوالحسنی با اشاره به ضرورت نگهداری شبکه‌های آبیاری و زهکشی، گفت: وزارت نیرو برای نگهداری از شبکه‌های اصلی ردیف اعتباری دارد اما برای نگهداری شبکه‌های فرعی ردیف اعتباری وجود ندارد. نگهداری از این شبکه‌ها بر عهده خود بهره‌برداران است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی و معاونت آب و خاک استفاده بهینه از منابع آب است که بر این اساس، استفاده از لوله برای توزیع و انتقال آب و نیز توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار گرفته است. البته چنانچه شرایط فنی مزارع در برخی از نقاط اجازه ندهد از آبیاری کم‌فشار استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی افزود: برای مدیریت هزینه‌ها از 2 سال پیش مجوز استفاده از لوله‌های UPVC از سوی دفتر سامانه‌های نوین آبیاری صادر شده است و تاکنون 19 شرکت رتبه‌بندی شدند که از تولیدات آن‌ها استفاده می‌کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید