Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

40 درصد ارزآوری بخش کشاورزی در حوزه باغبانی است

سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی که صبح امروز در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد

40 درصد ارزآوری بخش کشاورزی در حوزه باغبانی است

به گزارش ایانا، دکتر کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی که صبح امروز در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد با بیان اینکه در بخش باغی ۲۰ درصد وزنی تولیدات، ۴۰ درصد ارزآوری و ۳۷ درصد اشتغال‌زایی کشاورزی مربوط به این حوزه باغبانی است، گفت :وضعیت باغبانی جایگاه خوبی در کشور دارد.

او یکی از مهمترین بخش های کشاورزی را باغبانی عنوان کرد و افزود: متوسط عملکرد محصولات باغی ما در مقایسه با سایر کشورها و متوسط جهانی پایین است.

خاوازی ادامه داد: در داخل کشور نیز عملکرد تولیدکنندگان پیشرو به طور متوسط ۸ برابر تولید کنندگان عادی است .

خاوازی با تاکید به تولید نهال سالم گفت: در واقع زمانی که تولیدکنندگان از نهال سالم استفاده می‌کنند درآمد آنان ۳۵ تا ۶۵ درصد افزایش یافته است.
 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به استفاده از نهال استاندارد گواهی شده، گفت: در صورت استفاده کشاورزان از  این نهال‌ها  میزان تولید و کیفیت این محصولات افزایش می یابد؛ خوشبختانه روند تولید نهال  رونق گرفته و می‌توانیم از ظرفیت های صادراتی آن نیز استفاده کنید.

او با تاکید به اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار اصله نهال گواهی شده در موسسه تحقیقات بذر  تایید شده است، افزود :در زنجیره تولید، اصله نهال گواهی شده بسیار اهمیت دارد.

خاوازی ادامه داد: باید زنجیره تولید تا بازار کامل شود و برای این منظور  و ایجاد چرخه نیاز به برنامه‌ریزی دقیق است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی باید تمامی دستورالعمل‌های گواهی ملی را همسو کنند، گفت: تسهیل دریافت نهال گواهی شده و اعلام مزایای آن به کشاورزان می تواندآنها را ترغیب به استفاده کند.

او در پایان با اشاره به اینکه ایران هنوز عضو یوپوف (اتحادیه بین المللی حفاظت از ارقام جدید گیاه)نشده است ، گفت: امید می رود به زودی ایران عضو این اتحادیه بین المللی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید