Iranian Agriculture News Agency

رییس اتاق بازرگانی ایران:

لزوم اصلاح نظام بودجه ریزی و هزینه‌های دولت

ایانا- اقتصاد: برخلاف تمام محددیت‌های موجود در این شرایط فرصت مناسبی برای بخش تولید کشور به وجود آمده است. امروزه کالاهای تولیدی می‌توانند با قاچاق مقابله کنند، اما متاسفانه در چنین شرایطی ما داریم فرصت به وجود آمده را می‌سوزانیم. حمایت از بخش‌های تولیدی نیازمند بازبینی است و به یک برنامه جامع برای اصلاح آن نیاز است.

لزوم اصلاح نظام بودجه ریزی و هزینه‌های دولت

رییس اتاق بازرگانی ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، در باره لایحه بودجه پیشنهادی سال 98 گفت: «در ارتباط با بودجه ۹۸ باید گفت با وجود این‌که سازمان برنامه و بودجه امسال برای اولین بار از بخش خصوصی و اتاق‌های سه گانه برای ارائه نظرات کارشناسی برای لایحه بودجه ۹۸ دعوت به عمل آورد، اما متاسفانه نظرات این بخش مورد غفلت قرار گرفت و در برخی بخش‌ها نیز به کلی نظرات اتاق خواسته نشد.»

به گزارش ایانا، غلامحسین شافعی به ارائه پیشنهادات اتاق در رفع انتقادات و اشکالات وارد بر بودجه ۹۸ پرداخت و گفت: «در مورد حمایت از تولید، توسعه صادرات، کمک به بخش مولد کشور و تاکید بر اصل تقدم منابع بر مصارف، لازم است که بازنگری صورت گیرد. تعیین تکلیف شرکت‌های ضررده دولتی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود. بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت مشارکت عمومی و خصوصی باید مد نظر دولت باشد. اتاق ایران خواستار اصلاح نظام بودجه ریزی کشور شده است اما  لایحه بودجه۹۸ نشان می‌دهد که نظرات اتاق در این لایحه عینیت کمی پیدا کرده است.»

رییس اتاق ایران در ادامه پیشنهادات اتاق را برای اصلاح بودجه ۹۸ اعلام کرد: «تدوین خوشبینانه لایحه بودجه بدون توجه به شرایط کنونی کشور با توجه به رکورد، تورم و تحریم‌ها در برآورد درآمدهای حاصل از فروش نفت و مالیات به درستی در نظر گرفته نشده و لازم است در تدوین بودجه نابسامانی‌های موجود که بسیار برای اقتصاد کشور مشکل‌ساز است مورد نظر قرار بگیرد و منابع درآمدی به درستی و براساس واقعیت‌ها برآورد شود. همچنین در این لایحه افزایش وابستگی بودجه به نفت به چشم می‌خورد که در شرایط بی‌ثباتی ناشی از تحریم‌ها این وابستگی بسیار بر اقتصاد و برآورد درآمدها تاثیرگذار است. در واقع در حالی که تضمینی برای صادرات نفت وجود ندارد، روند قیمت گذاری بازار نفت و امکان فروش نفت درآمدزایی مورد نظر را پشتیبانی نخواهد کرد‌. باید گفت این در نظر گرفتن بیش درآمدی برای دولت مشکل ساز خواهد شد.»

او ادامه داد: «انبساط در بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه ۹۸، ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته در حالی که این شرکت‌ها از اثربخشی مناسبی برخردار نیستند.»

این فعال اقتصادی ادامه داد: «در شرایط حاضر که دولت در تنگنا قرار دارد لازم است که هزینه‌های غیرضروری خود را کاهش دهد. دولت باید برنامه‌ای منظم برای تعادل بودجه‌ریزی و هدفمند کردن منابع مالیاتی داشته باشد.»

رییس اتاق ایران وزارت صمت را خطاب پیشنهادات خود قرار داد و گفت: «در شرایط فعلی منابع مالی ما محدود است و لازم است که در تخصیص منابع اولویت بندی لازم صورت گیرد. نباید در این شرایط تمامی بنگاه‌ها را سرپا نگه داریم بلکه باید واحدهای تولیدی ارزشمند شناسایی شوند و از این بنگاه‌ها حمایت‌های لازم انجام شود که شناسایی واحدهای تولیدی ارزشمند و حمایت‌های لازم از اقداماتی است که باید توسط وزارت صمت انجام گیرد.»

شافعی به شرایط حال حاضر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: «برخلاف تمام محددیت‌های موجود در این شرایط فرصت مناسبی برای بخش تولید کشور به وجود آمده است. امروزه کالاهای تولیدی می‌توانند با قاچاق مقابله کنند، اما متاسفانه در چنین شرایطی ما داریم فرصت به وجود آمده را می‌سوزانیم. حمایت از بخش‌های تولیدی نیازمند بازبینی است و به یک برنامه جامع برای اصلاح آن نیاز است. علاوه بر این توجه به بحث افزایش تولید و به دست آوردن قدرت رقابتی تولیدات داخلی در بازارهای خارجی فرصت مناسبی برای صادرات فراهم شده است که می‌توانیم در این شرایط از این فرصت استفاده کنیم و با افزایش صادرات بر تحریم‌ها که هدفشان برهم ریختن اقتصاد کشور است، غلبه کنیم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید