Iranian Agriculture News Agency

شافعی در حاشیه همایش تجاری هند و ایران در دهلی نو

زمینه برای امضای قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و هند مهیاست

ایانا- اقتصاد: در حال حاضر فرصت مناسبی برای انعقاد قرارداد ترجیحی وجود دارد و امضای آن می‌تواند به‌سرعت روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهد.

زمینه برای امضای قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و هند مهیاست

در نخستین روز سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و هیات اقتصادی اتاق ایران به سرپرستی غلامحسین شافعی، به هند، همایش تجاری هند و ایران برگزار شد. شافعی در حاشیه این همایش از فراهم بودن امکان انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان دو کشور خبر داد. ظریف و وزیر حمل‌ونقل هند نیز در جمع خبرنگاران، از گشایش در روابط بانکی دو کشور خبر دادند.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مسئله همکاری اقتصادی ایران و هند در توسعه بندر چابهار را یکی از مهم‌ترین موضوعاتی عنوان کرد که در نهمایش تجاری هند و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

غلامحسین شافعی در حاشیه برگزاری این همایش گفت: هند در جریان توسعه بندر چابهار، برنامه‌ریزی وسیعی برای ترانزیت کالای خود از مسیر ایران به بازار کشورهای همسایه ایران دارد و بر همین اساس سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و هند در این بندر ادامه خواهد یافت.

شافعی تصریح کرد: رسیدن کالاهای هندی به با بازار 500 میلیون نفری اطراف ایران با استفاده از امکانات ترانزیتی بندر چابهار و مسیر کشورمان، کاهش قیمت تمام‌شده کالا برای مصرف‌کننده نهایی را به دنبال خواهد داشت و این موضوع در رقابت هند با کالاهای دیگر کشورها نقش اساسی را ایفا خواهد کرد.

رئیس اتاق ایران موضوع دیگری که در همایش تجاری هند و ایران مورد بررسی قرار گرفت را رفتن به سمت امضای قرارداد تعرفه ترجیحی میان دو کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر فرصت مناسبی برای انعقاد این قرارداد وجود دارد و امضای آن می‌تواند به‌سرعت روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهد.

به گفته شافعی، موضوع روابط بانکی دو کشور نیز از مسائل مهمی است که برای فعالان اقتصادی هر دو کشور دارای اهمیت بوده و برای رفع آن تلاش می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید