Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی:

تولید 95 درصد ماشین‌آلات کشاورزی توسط صنعتگران داخلی

ایانا-کشاورزی: سالانه به صورت میانگین هزار تا 1200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود تا نیازهای ماشینی کشور مرتفع شود.

تولید 95 درصد ماشین‌آلات کشاورزی توسط صنعتگران داخلی

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، در افتتاح نمایشگاه ابزارآلات کشاورزی با بیان اینکه در این  نمایشگاه بروزترین تکنولوژی‌های نوین ارائه شده، گفت: این نمایشگاه سبب می‌شود تا کشاورزان از نزدیک با تکنولوژی‌های روز آشنا شوند .

به گزارش ایانا، کامبیز عباسی، هدف برگزاری این نمایشگاه را بهبود شرایط تولید عنوان کرد و در جمع خبرنگاران افزود: نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی تهران از نمایشگاه‌های اثرگذار در توزیع لوازم و تجهیزات کشاورزی است و تمامی ماشین‌آلات عرضه شده دارای استانداردهای کامل هستند.

او به خوداتکایی در حوزه تولید ماشین‌آلات کشاورزی اشاره کرد و افزود: 95 درصد ماشین‌آلات کشاورزی توسط صنعتگران داخلی تولید می‌شود.

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، با تاکید بر اینکه بخشی از تولیدات داخل در این حوزه صادر نیز می‌شود، گفت: در حال حاضر به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و همسایگان شمالی ماشین آلات صادر می‌کنیم و به آمریکای جنوبی و آفریقا هم صادرات تراکتور داریم.

او تصریح کرد: محصولات تولیدی کشور ما به لحاظ کیفی با برندهای مطرح تفاوت زیادی ندارد، اما از نظر قیمت 40 تا 60 درصد ارزا‌ن‌تر از برندهای مطرح دنیا است و با توجه به کیفیت و قیمت بازارهای خوبی را در جهان در دست داریم.

او با بیان اینکه تنها نیاز وارداتی ما در این بخش ٥ تا ١٠ درصد است، افزود: بخشی از ماشین‌های زراعت برنج، باغبانی، ماشین‌آلات شیلات، بخشی از ماشین‌آلات شیردوشی و تولید خوراک دام وابسته به واردات است.

او با بیان اینکه سالانه ٤هزار دستگاه تراکتور صادر می‌کنیم، افزود: دولت  تا امروز خط اعتباری مکانیزاسیون و تامین تسهیلات را به نحو مطلوبی انجام داده. بیش از 6500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده است.

عباسی با اشاره به تفاهم نامه وزیر جهاد کشاورزی با بانک کشاورزی گفت: هیچ شعبه‌ای از بانک کشاورزی در کشور نمی‌تواند از پرداخت تسهیلات برای ماشین‌آلات کشاورزی خودداری کند.

او ادامه داد: تاکنون بیش از 200 هزار دستگاه ادوات کشاورزی به کشاورزان تعلق گرفته، همچنین در سال 97 نیز 14 هزار تراکتور به کشاورزان داده شده که بیش از سال گذشته بوده است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه 500 دستگاه کمباین برداشت غلات نیز در اختیار کشاورزان گذاشته شده است، گفت: سالانه به صورت میانگین هزار تا 1200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود تا نیازهای ماشینی کشور مرتفع شود.

او در خصوص استانداردسازی ماشین‌آلات کشاورزی نیز گفت: در گذشته به طور میانگین سالی 100 ماشین استانداردسازی می‌شد  که در حال حاضر به هزار دستگاه در سال رسیده است. این ماشین‌ها مورد ارزیابی، آزمون و تست مزرعه‌ای قرار می‌گیرند و بعد به جامعه کشاورزی عرضه می‌‌شوند.

او در خصوص وضعیت کشاورزی حفاظتی کشور، با بیان اینکه مهمترین رکن کشاورزی حفاظتی مکانیزاسیون است، افزود: تجهیزات کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی مانند بذرکار کشت مستقیم به کشاورزان داده شده است.

عباسی افزود: سالانه 4500 دستگاه بذرکار کشت مستقیم تولید می‌شود که بقایای گیاهی محصولات را کشت می‌کنند.

او با اشاره به کشت حفاظتی ٢.٥ میلیون هکتاری در چند سال اخیر گفت: در این چند سال نزدیک به 2.5 میلیون هکتار اراضی، تحت پوشش روش‌های کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی قرارگرفته است. همچنین بذرکارهای کشت مستقیم داخلی یک پنجم بذرکارهای خارجی قیمت دارند اما از لحاظ کیفیت همانند نمونه خارجی هستند.

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به تخصیص بودجه سال 98 برای بخش مکانیزاسیون گفت: برای سال 98 حدود دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که حدود ٣٠ تا ٤٠ درصد با نرخ 4 تا 6 درصد و ٦٠ تا٧٠ درصد آن نیز با نرخ 15 درصد اختصاص داده خواهند شد که از خط اعتباری مکانیزاسیون تامین می‌شود.

او افزود: امید می‌رود بتوانیم با بهبود سیاست‌های ریالی شرایط را بهبود بخشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید