Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد کرد؛

تعاونی گلخانه‌داران حصارگلی تشکیل شود

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از از مراحل اجرای زیرساخت‌ها و احداث سازه‌های گلخانه‌ای شهرک گلخانه‌‌ای حصارگلی واقع در شهرستان ورامین بازدید کردند.

تعاونی گلخانه‌داران حصارگلی تشکیل شود

به گزارش خبرنگار ایانا در تهران، طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به اتفاق رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان تهران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های ورامین و پیشوا از مراحل اجرای زیرساخت‌ها و احداث سازه‌های گلخانه‌ای شهرک گلخانه‌‌ای حصارگلی واقع در شهرستان ورامین بازدید کردند.

طهماسبی با حضور در جمع بهره‌برداران به بیان توصیه‌های فنی لازم پرداخت و گفت: بهره برداران می توانند از یکی از شرکت‌های کشت و صنعت فعال در زمینه گل وگیاه در هشتگرد که از روش متفاوتی برای گرمایش و حفظ رطوبت برپایه سیستم قنات های قدیمی استفاده کرده، بازدید کنند؛ مزیت این روش حفظ انرژی است که باتوجه به بادهای شدید ورامین و آب و هوای خشک منطقه ضروری به نظر می‌رسد.

وی هم چنین از یک واحد درشرف بهره‌برداری این شهرک بازدید و پیشنهاد تشکیل تعاونی گلخانه‌داران حارگلی در جهت تسهیل تامین گل، رفع مشکلات ارزی و واردات و صادرات محصولات این گلخانه‌ها را مطرح کرد.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان تهران در این بازدید توضیحاتی در مورد روند پیشرفت اجرای شهرک گلخانه‌ای حصارگلی ارائه کرد و گفت: اولین واحد این شهرک گلخانه ای به عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی 100درصدی رسیده و در صورت تامین پایانه گل در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

طهماسبی همچنین در بازدید از بزرگترین قطعات واگذار شده شهرک با 14هزارهکتار مساحت زیرساخت، با درخواست بهره بردار این طرح برای احداث گلخانه تولید بذر هیبرید صیفی جات در حصارگلی موافقت کرد.

به گفته مدیر شرکت شهرکهای کشاورزی استان هم اکنون آب مورد نیاز فاز نخست این شهرک با بهره‌گیری از ۲ حلقه چاه با آب دهی ۴۸ لیتر در ثانیه تأمین شده است و دو استخر ذخیره هرکدام با ظرفیت ۶ هزار مترمکعب و یک منبع تانکر هوایی آب نیز به ظرفیت ۵هزار مترمکعب در این فاز مجموعه تعبیه شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه از یکی از این استخرهای بتنی ذخیره آب این شهرک دیدن کرد.

تامین اعتبار جهت شن‌ریزی و آسفالت شهرک، تکمیل زیرساختها و انتقال خط آب شرب، انتقال گاز، تامین وثیقه برای درثافت تسهیلات و عدم صدور سند رسمی برای این شهرک ازجمله مشکلاتی بود که بهره‌برداران مطرح کردند.

گفتنی است حصارگلی یکی از بزرگترین شهرک‌های گلخانه‌ای کشور به شمار می‌رود که باتوجه به نزدیکی آن به بازارهای تقاضا در استان تهران و وجود زنجیره‌های صادراتی در این استان می‌تواند از موفق‌ترین مجموعه‌های تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور باشد.

فاز اول شهرک گلخانه‌ای حصارگلی با مساحت ۱۲۰ هکتار در قالب ۷۴ قطعه 1/4 هکتاری در شرق استان تهران در حال اجراست و تا کنون بالغ بر ۵۲ قطعه از آن واگذار شده است.

شهرک گلخانه‌ای حصارگلی از پروژه های مهم اقتصاد مقاومتی، در مجاورت محور قم – گرمسار و در جنوب ورامین واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید