Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی:

استفاده از 12هزار تن بقایای بخش کشاورزی در سال جاری

ایانا-کشاورزی: امسال رقم مناسبی بالغ بر 12هزار تن برای استفاده از ظرفیت بقایای بخش کشاورزی در استان‌های پایلوت به منظور انجام برخی فعالیت‎ها پیش‌بینی کرده‌ایم. نهایتا می‌خواهیم در این مسیر به فرهنگ‌سازی برای استفاده بهینه از بقایای بخش کشاورزی برسیم.

استفاده از  12هزار تن بقایای بخش کشاورزی در سال جاری

مدیریت پسماند و پساب روشی برای استفاده بهینه از بقایای ایجاد شده در کنار محصول اصلی تولیدات است. در بخش کشاورزی در کنار تولید محصول اصلی موادی به طور جانبی تولید می‌شود که امروزه با فرآوری و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته می‌توان از این محصولات فرعی نیز استفاده کرد. یکی از کاربردهای فرآوری بقایای بخش کشاورزی تولید مواد تغذیه‌ای برای دام است.

در این باره، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه نمایشگاه  بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، با ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه، نمایشگاه مدیریت پسماند را مبدایی برای شروع حرکت در زمینه مدیریت پسماند و پساب در کشور دانست و به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، گفت: «این نمایشگاه شروعی برای حرکت در مسیر مدیریت پسماند و اقدامات مورد نیازی است که باید در این زمینه در کشور انجام شود. مدیریت پسماند و پساب موضوع مهمی است که در تمامی کشورها مدنظر قرار گرفته و خوشبختانه در کشور ایران نیز ظرفیت بسیار خوبی در زمینه استفاده از این پتانسیل وجود دارد.»

تورج صارمی به نقش میریت پسماند در ارتباط با تغذیه دام اشاره کرد و گفت: «در بخش دام و مسائل مربوط به تغذیه دام در چند سال گذشته اقداماتی توسط معاونت امور تولیدات دامی با همکاری موسسه تحقیقات علوم دامی و موسسات تحقیقاتی مرتبط  انجام شده که فعالیت‎هایی در زمینه ترویج و فرهنگ‌سازی در استفاده از ظرفیت‌های موجود در بقایای بخش کشاورزی در تغذیه دام است. سالانه بالغ بر حدود 30 میلیون تن بقایای مختلف در بخش کشاورزی، کارخانجات صنایع غذایی و کشاورزی تولید می‌شود که از این موارد به طور مناسب در تغذیه دام استفاده نمی‌شود. خوشبختانه در طول چند سال اخیر  با استفاده از نتایج طرح‌های تحقیقاتی دستورالعمل‌های اجرایی در استفاده بهینه از بقایای کشاورزی ایجاد شده و ما توانستیم برای تعدادی از بقایا مثل بقایای پسته، نیشکر، خرما و سرشاخه خرما، مرکبات، میوه‌ها و غیره می‌تواند به طور مناسب با استفاده از ظرفیتشان در تغذیه دام مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از رایانه و مشوقی که برای بهره برداران ایجاد کردیم این ظرفیت را عملیاتی کرده‌ایم.»

او در باره میزان استفاده از بقایای بخش کشاورزی برای امسال اعلام کرد: «امسال رقم مناسبی بالغ بر 12هزار تن برای استفاده از ظرفیت بقایای بخش کشاورزی در استان‌های پایلوت به منظور انجام برخی فعالیت‎ها پیش‌بینی کرده‌ایم. نهایتا می‌خواهیم در این مسیر به فرهنگ‌سازی برای استفاده بهینه از بقایای بخش کشاورزی برسیم. استفاده از بقایا و پسماندهای کشاورزی ضمن این‌که به برطرف کردن مشکل بحران آب در کشور کمک می‌کند، نیاز علوفه‌ای کشور مخصوصا علوفه‎هایی که مصرف آب بالایی دارند را با جایگزینی این پسماند و بقایا رفع می‌کند. مدیریت پسماند و پساب به اقتصاد دامدار، پایداری تولید، مصرف بهینه و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود کمک شایانی می‌کند.»

او ادامه داد: «برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند ظرفیت مناسبی برای تبادل تجربیات مختلف بین شرکت‌های داخلی و خارجی ایجاد می‌کند و شرایط را برای انتقال تجربیات درارتباط با مسائل مبهم، سوال برانگیز و موضوعات مهم در این زمینه تسهیل کند. همچنین این نمایشگاه‌ها بستری را برای استفاده از تکنولوژی روز دنیا در برخورداری از ظرفیت موجود در بقایای کشاورزی به بهترین نحو ایجاد می‌کند که در نهایت به پایداری تولید در صنعت دام کشور منجر خواهد شد.»

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: «تاکنون بقایای تولید شده در بخش دام در کشور به شکل معمول استفاده شده، ولی مهم این است که ما بتوانیم از این بقایا با روش‌های فرآوری مناسب و به روز به طور مطلوب در تغذیه دام استفاده کنیم. در طول چند سال اخیر عدد مناسبی در استفاده از این ظرفیت در استان‌های کشور حاصل شده است، که امیدواریم با فرهنگ سازی ادامه  این مسیر به استفاده از تمامی ظرفیت موجود در تغذیه دام منجر شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید