Iranian Agriculture News Agency

/گفت‌وگو با کشاورز جوانی که وزیر از آن تقدیر کرد/

از ۵۰ هکتار بایر، توت صادراتی درآوردم

به وزیر گفتم کویرها را به من بدهید تا از آن جنگل بسازم

جوان کشاورزی که با بایر کردن زمین‌های کشاورزی در بخشی کوچک از شهرستان گرمسار، زندگی را به دنیای کشاورزی این سرزمین برگردانده است و با صرفه‌جویی در مصرف آب و کارآفرینی برای بیش از اهالی محل نه فقط برای تقدیر از وزیر کشاورزی بلکه برای آینده‌ای روشن در ایران آنچنان تلاش می‌کند که به هدف خود برسد، او می‌خواهد تمام کویرهای ایران را هم سبز و با بهترین روش‌ها برای ایران ارزآوری کند.

از ۵۰ هکتار بایر، توت صادراتی درآوردم

ناصر سادات جوان ۳۱ ساله‌ای است که در کودکی با کمک هزینه‌ی کمیته امداد امام‌خمینی (ره) تحصیل کرده و با تلاش خود ابتدا حقوق خوانده و سپس براساس علاقه‌اش پیگیر کشاورزی شده است، حالا یکی از بزرگترین توتستان‌های ایران را دارد و آنقدر برای این کار برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی کرده  و می‌داند که به بهره‌وری بالا و درآمدزایی خوب می‌رسد که وزیر جهاد و کشاورزی را از همراهی با هیات دولت در استان سمنان جدا کند و به تماشای شگفتی کشاورزی او در بیش از ۶ هکتار از زمین‌های خالی بخش ایوانکی شهرستان گرمسار ببرد تا مهندس حجتی از نزدیک همه‌ی این تلاش و زیبایی کار کشاورز را ببینید و از انگیزه و علاقه‌ی او تقدیر و تشکر کند. این‌کار او و انگیزه و علاقه‌ی او برای ساخت ایرانی آباد رییس‌جمهور را هم شگفت‌زده کرد. روحانی در بازدید خود از دستاوردهای استان سمنان از این جوان کشاورز، خلاقیت و تلاش او برای آبادانی کشور تقدیر کرد و آن را نمونه‌ی یک جوان دلسوز ایرانی معرفی کرد. او در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایانا، گوشه‌ای از اهداف و ایده‌های خود را شرح داد:

 

چطور شد که شما در این دنیای متنوع کشاورزی به فکر کاشت توت افتادید؟

من سال‌ها بر روی فضای کشاورزی ایران تحقیق کردم و در این بررسی‌ها به این نتیجه رسیدم که توت بهترین، مقاوم‌ترین و پردرآمدترین کاشتنی ایرانی است که می‌توانم از آن بهره‌برداری کنم. تلاش کردم که گوشه‌ای از تحقیقات و پژوهش‌های پیشین در این مورد را پیدا کنم، اما متاسفانه دریغ از یک برگ پژوهش و یا کتاب و تحقیقی که این میوه‌ی بهشتی و نعمت پروردگار برای کاشت در این سرزمین را از نزدیک ببینم. من با کمک منابع بین‌المللی و پیگیری‌هایی که خودم کردم متوجه شدم که این گیاه با مقاومتی بسیار زیاد در برابر باد، توفان و خشکسالی مقاوم است و در نهایت مصرف کم آب آن را به گیاهی پربهره تبدیل کرده است. من در تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم که وقتی در سال ۱۳۸۶ سرمازدگی شدید گریبان همه‌ی درختان و محصولات کشاورزی شد توتستان‌ها تنها باقیمانده ی آن سرما بودند و هیچ آسیبی ندیده بودند.

 

این مشخصات توت خاصی است و یا همه‌ی توت‌هایی که در ایران ساخته می‌شود این توانایی را دارند؟

تنوع توت زیاد است، توت گوشتی داریم و توت کم‌آب و ... اما این توانایی در گیاه موجود است، همان گیاهی که ممکن است کنار حیاط هر کسی باشد و خیلی سشاده به آن نگاه کنند یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی و بهره‌برداری در کشاورزی ایران است. گیاه بی‌آزاری که در گرمای شدید، سرمای استخوان‌سوز، کم‌آبی و بی‌آبی به خوبی و در آرامش رشد می‌کند و شما و برای شما بهره‌ی خوب به بار می‌آرود، عملا با سرمایه‌گذاری ثابت بهره‌وری و برداشتی خوب و قابل توجه برایتان می‌سازد.

 

بهره‌وری توت را توضیح می‌دهید؟

شما در یک ماه باید هر روز از یک درخت توت‌چینی کنید. به طور متوسط در ماه ۱۳۰ کیلوگرم توت برداشت می‌کنید، یعنی با یک حساب ساده در یک‌ هکتار کلی توت برای درآمدزایی دارید، بدون اینکه خیلی هزینه‌‌ای کرده باشید و یا برای برداشت آن سختی کشیده باشید.

 

قیمت بازار هم خوب است؟

بله! بازار تشنه‌ی این میوه‌ی خوشمزه است. به صورت فله همین امسال کیلویی ۵۰هزارتومان خریدار داشت که یعنی در بدترین حالت شما می‌توانید ۱۵۰میلیون درآمد داشته باشید. چون تا ۵۰ کیلو قطعی می‌توانید برداشت داشته باشید.در واقع این را باید در نظر داشته باشید که هیج محصولی را نداریم که در یک هکتار 200 میلیون درآمد داشته باشد.

 

sadat-1

 

 

واقعا کار نگهداری از آن ساده است؟

توت آفت ندارد، بیماری ندارد و نیاز به سم‌پاشی هم ندارد و شما هر ۱۰ روز یک‌بار به آن آب می‌دهید و به سادگی در مناطق خشک و گرمسیری می‌توانید بهترین محصول آب‌دار و شیرین را برداشت کنید.

 

با همه‌ی این تحقیق‌ها و پژوهشی که کردید، حالا توتستان شما در چه حالی است؟

من ۵۰ هکتار توتستان در این منطقه احداث کرده‌ام که سه‌سال برای آن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کردم. هزینه‌ی ابتدایی خرید زمین‌ها بود که در ابتدا سرمایه مشخصی می‌خواست، بعد از آن هم با استفاده از کمک بلاعوض ۵۰۰ میلیون‌تومانی اداره‌ی جهاد استان توانستم سیستم آبیاری قطره‌ای را راه‌اندازی کنم.

آیا از اداره‌ی جهاد به شما کمک ویژه و یا راهنمایی خاصی در پیشبرد اهداف شما داده شد؟

متاسفانه خیر! من در بازدید اخیری که آقای مهندس حجتی از «توتستان سادات» داشتند، خدمتشان گفتم، نه تنها هیچ راهنمایی از سوی کارشناس‌های کشاورزی به من ارایه نشد بلکه هیچ دانشی در مورد این میوه‌ی خوب و محصول ارزآور نداشتند. حتی در ابتدایی‌ترین مراحل آنها نمی‌دانستند که این درخت چقدر صرفه‌جویی آبی دارد و می‌توان برای آن برنامه‌ریزی توسعه‌ای کرد و در گسترش زمین‌های زیر کشت آن سهیم شد.

 

حالا شرایط برداشت میوه‌های شما چگونه است؟

خدا را شکر، امسال اولین برداشت کامل را از این توتستان انجام می‌دهیم و می‌توانیم بگوییم به تولید تجاری رسیدیم. چون تا امسال تلاش کردیم هرس حرفه‌ای و علمی بکنیم که پایه‌های گیاه در برابر باد و توفان مقاوم شود و مشکلی نداشته باشیم.

 

برآورد برداشتی شما چقدر است؟

فکر می‌کنم بتوانیم ۱۰ کیلو از هر درخت برداشت داشته باشیم.

 

وزیر کشاورزی در بازدید از این مزرعه از تلاش شما برای بهبود شرایط کشاورزی و البته صرف جویی در مصرف آب و راه‌اندازی منطقه‌ای حاصلخیز تقدیر کردند، توضیح می‌دهید که این محصول خوب و دوست‌داشتنی چقدر در مصرف آب صرفه‌جویی کرده است؟

من با تسهیلات کشاورزی توانستم از آب کشاورزی بهترین استفاده را کنم، اما آنچنان برنامه‌ریزی کردم برای زمین و به‌خوبی توت‌ها را آبیاری کردم که بهترین محصول را برداشتم کنم. در کنار این محصول من رز هلندی پرورش می‌دهم و حتی دامداری کوچکی راه‌اندازی کرده‌ام. همه‌ی اینها را یک‌طرف بگذارید، با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از منابع دومین مزرعه‌ی گلخانه‌ی زعفران را هم احداث کرده‌ام و از این طلای سرخ هم بهره‌برداری می‌کنم.

 

چقدر اشتغال‌زایی انجام شده با کشاورزی شما در بخش ایوانکی؟

در ابتدا برای ۱۰ نفر اشتغال دایم انجام داده‌ایم و در فصل برداشت، هرس و علف‌چینی برای بیش از ۶۰۰ کارگر محلی کارآفرینی شده است. این هم‌اکنون به شمل دایم نیست اما هدف‌گذاری این است که تا ۵ ساله آینده برای نزدیک به ۱۰۰۰ نفر کارآفرینی با فهرست ثبت‌شده‌ی کامل در بیمه‌ انجام شود.

 

فعالیت‌ها شما وارد بازار صنعتی هم می‌شود؟ چه برنامه‌ریزی بلند مدتی دارد؟

بله! به آقای مهندس حجتی هم توضیح دادم که مجوز خشکبار و بسته‌بندی صادراتی را دریافت کردیم و می‌دانیم که بعد از فصل برداشت بهترین و مرقوب‌ترین توت بسته‌بندی و خوراکی ایرانی را نه تنها در کشور بلکه به کل دنیا می‌رسانیم. من به جرات به شما می‌گویم که در آینده‌ای نزدیک «توت سادات» مشهورترین برند این میوه‌ی بهشتی می‌شود و همه‌ی دنیا به دنبال این محصول ایرانی هستند.

 

یعنی ابزار خاصی برای آن خریداری و یا برای کارآفرینی ایده‌ی خاصی اجرا کرده‌اید؟

توت نیار به هیچ دستگاه خاصی ندارد، یعنی تا امروز من با همه‌ی ماشین‌سازی‌ها صحبت کرده‌ام اما هیچ صنعتی تاکنون نتوانسته است به شیوه‌ی طبیعی خشک شدن آن کمک کند. توت‌ها به سادگی در سایه و در محیطی تمیز و پاکیزه خشک می‌شوند و بهترین خاصیت خود را هم حفظ می‌کنند.

 

برنامه‌ی صادراتی هم دارید؟

بله! من مطمینم یکی از بهترین محصولات ارزآور ایرانی را خواهیم داشت. توت آنقدر تشنه دارد در نیا که به سادگی با بسته‌بندی و کیفیت مناسب خریدار دارد و هیچ مشکلی هم برای عرضه‌ی آن نیست. هم‌اکنون بسیاری از کشورهای حاشیه‌ی خلیج‌فارس مشتاق دریافت این محصول هستند و ما برای آینده فتح بازارهای اروپا را هم در نظر داریم.

 

آیا شرایط فعلی و تحریم بر روند کاری شما تاثیر داشته است؟

من این توضیح را به همه می‌دهم که اگر واقعا می‌خواهید کار کنید هم‌اکنون بهترین زمان و فرصت خلق و نوآوری است. شما اگر محصول ویژه با کیفیت و بی‌نمونه‌ای داشته باشید خیلی ساده تحریم را کنار می‌زنید و آن را در بهترین بازارها عرضه می‌کنید. من تشنه‌ی کار کردم در ایران هستم و حتی به مهندس حجتی هم گفتم که من برای همه‌ی زمین‌ها ایران برنامه‌ریزی می‌کنم، کویرها را به من بدهید تا همه‌ی آنها را سبز کنم!

 

آینده را چگونه می‌بینید؟

اگر به همین شکل و بدور از انگیزه و تعهد پیش‌ برویم شرایط نگران‌کننده می‌شود. اما من همچین تصویری ندارم و برای هر لحظه‌ی آینده برنامه‌ریزی کرده‌ام. بزرگترین سایت جامع کشاورزی را طراحی کرده‌ام که هر علاقمند و یا هر کشاورزی در هر نقطه‌ی از ایران هر آنچه در مورد کشاورزی می‌خواهد با یک جست‌وجوی ساده به دست آورد. من این کار را با هزینه‌ی شخصی و با علاقه انجام داده‌ام جون عاشق وطن و شغلم هستم و می‌دانم که با کمی انگیزه و برنامه‌ریزی می‌توان بهشتی بی‌رغیب ساخت و از آن بهره برد.

 

چه خواسته‌ای از وزارت جهاد و کشاورزی دارید؟

من به آقای مهندس حجتی هم گفتم، متاسفانه ناآگاهی در اداره‌های جهاد و یا آیین‌نامه‌ها و قوانین دست و پاگیر که سالهاست به‌روز نشده و به‌جای پیشبرد کار، خود ترمزی در برابر انگیزه و ایده‌های خلاقانه است اگر کم شود به بهترین صورت می‌توان علم کشاورزی و این رونق بی‌دردسر را در کشور فراگیر کرد.

من حاضرم کویرها را جنگل کنم، با برنامه‌ریزی دقیق و تحقیق و پژوهش این حرف را می‌زنم. به وزیر کشاورزی هم گفتم فقط کمی اعتماد، آگاهی و راهنمایی به کشاورز و یا علاقمند به کشاورزی ایرانی گلستان را می‌سازد که دست هیچ دشمنی توان رسیدن به آن را ندارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید