Iranian Agriculture News Agency

​عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان:

دوری مدارس در مناطق روستایی بازماندگی از تحصیل می‌آورد

​عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس می‌گوید آمد و شد دانش‌آموزان از روستایی به روستای دیگر برای رفتن به مدرسه، مشکل است و همین امر یکی از محورهای بازماندگی از تحصیل است.

دوری مدارس در مناطق روستایی بازماندگی از تحصیل می‌آورد

به گزارش ایانا، علیم یارمحمدی با اشاره به وضعیت بازماندگان از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان، از بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به این امر انتقاد کرد و گفت: آمار بازماندگان از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان و در فاصله سنی بین 6 تا 18 سال، بر اساس آمارهای رسمی خود وزارت آموزش و پرورش 121 هزار نفر است که از این میزان، 19 هزار نفر آن متعلق به شهر زاهدان است.

فضای آموزشی، کادر آموزشی، فاصله مدارس از یکدیگر و جایابی آنها، دو زبانه بودن و استفاده از مشارکت خود مردم از جمله محورهای بازماندگی از تحصیل است

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره علت این بازماندگی از تحصیل افزود: شاخص‌های بازماندگی از تحصیل مشخص است؛ فضای آموزشی، کادر آموزشی، فاصله مدارس از یکدیگر و جایابی آنها، دو زبانه بودن و استفاده از مشارکت خود مردم از جمله این محورهاست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: با توجه به روستایی بودن منطقه استان سیستان و بلوچستان و فاصله روستاها در آن، آمد و شد دانش‌آموزان از روستایی به روستای دیگر که مدرسه دارد، مشکل است.

او همچنین به موضوع دو زبانه بودن در این منطقه اشاره کرد و گفت: در مناطقی از کشور که قومیت‌ها در اکثریت هستند، مسئولین باید از مشارکت خود مردم استفاده کنند تا ارتباطات بهتر برقرار شود؛ مثلا در سیستان و بلوچستان که بچه‌های ما دو زبانه هستند، در پایه اول چندین سال مردودی پشت سر هم داریم زیرا معلمان همزبان برای مدارس استفاده نشده است.

یارمحمدی استفاده از معلمان فارس برای دانش‌آموزان بلوچ را یکی از معضلات مهم حوزه آموزش در این منطقه عنوان کرد و افزود: در اکثر مناطق دوزبانه کشور مشکلاتی از این دست وجود دارد؛ لذا در پایه‌های ابتدایی باید یا از معلم همزبان استفاده شود یا کسی که آموزش‌های لازم را دیده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس، او همچنین درباره تفکیک جنسیتی آمار بازماندگان از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان، گفت: آماری به تفکیک جنسیتی نداریم ولی طبیعتا دختران بیشتر هستند؛ به دلیل تعصبات خاص در این منطقه دختران را کمتر به مدرسه می‌فرستند؛ مگر اینکه مدرسه در محدوده محل سکونت خودشان باشد زیرا اگر کمی دورتر باشد نمی‌گذارند دختر درس بخواند.

وزیر تمام موارد را پذیرفت اما به ما می‌گویند دنبال راه چاره بروید؛ گویی فراموش کرده‌اند دولت هستند و وظیفه تحصیل رایگان را برعهده دارند

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید