Iranian Agriculture News Agency

/گزارش ایانا از شرایط روستاها بعد از زلزله/

کرمانشاه بوی زندگی می‌دهد

رئیس جهاد استان از پایان نوسازی تجهیزات دامداری و امکانات کشاورزی خبر داد.

امروز ۲۱ آبان و درست سالگرد وقوع زلزله شدید در استان کرمانشاه و منطقه ازگله و سر پل‌‌ذهاب است. زلزله‌ای که درهمان روزهای اولیه با بررسی‌های کارشناسان نشان می‌داد بخش مهمی از آسیبش بر دوش روستاییان، کشاورزان و دامداران است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همان زمان و در یک روز بعد از زلزله تلخ گفت: برآورد می شود زلزله خسارت 800 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی این استان وارد کرده باشد. آنچه را او از خسارت نام‌برد، جزییاتی دردناک و نگران کننده داشت. اما حالا دکتر خسرو شهبازی با آرامشی از پیشبرد برنامه‌ها و بازگشت شرایط عادی به مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر داد و از عادی شدن وضع زندگی کشاورزان و دامداران ابراز خوشحالی کرد.

کرمانشاه بوی زندگی می‌دهد

به گزارش خبرگزاری ایانا، او خسارات وارد شده به دامداران را در روزهای اول اعلام کرد و گفت: برآورد می‌شود 197 هزار راس دام سبک و 3800 راس دام سنگین تلف شده‌ باشند که این میزان تلفات  بیش از 140 میلیارد تومان در حوزه دام سبک و 16 میلیارد تومان در حوزه دام سنگین خسارت وارد شده است. برآوردهای اولیه آنها از خرابی اصطبل‌ها، تاسیسات آب و ایستگاه‌های پمپاژ آب خبر می‌داد و همچنین به این خسارت‌ها تخریب و یا نقص حدود 400 استخر پرورش ماهیان گرمابی و سردابی هم اضافه شد.

در آن روزها همه‌چی ویرانی بود؛ خانه‌های زلزله‌زدگان آسیب دیده بود و کسب و کار روستایی‌شان هم نابود شده بود. زیر خروارها آوار دام‌ها مدفون شده بودند و زمین ها کشاورزی هم از هم جدا شده بودند.

آبان سال گذشته کرمانشاه، قطب مهم کشاورزی ایران، زخم خورده بود و باید این زخم التیام می‌یافت تا باردیگر سر برآورد.اما حالا رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایانا، با وجود کمبودها و تاثیرات زلزله بر زندگی و شرایط دامداران و کشاورزان اما تصویر آینده را خوب و شرایط تولید دامی و برداشت‌های کشاورزی را بسیار خوب دانست: «مناطق روستایی به حالت عادی بازگشته، ساخت خانه‌ها که برعهده‌ی نهادهای دیگر بوده به پایان رسیده و جهاد کشاورزی هم با همکاری مداوم ساخت دامداری‌ها و مراکز پرورش ماهی‌ها را طبق برنامه پیشبرده است».

به گفته شهبازی تا امروز بیش از 15هزار واحد دامداری پروانه ساخت گرفته‌اند که بسیاری از آنها آسیب‌های جزیی داشتند اما با توجه به حمایت وزارت جهاد برای ساخت دامداری‌های نوین و به‌روز با نظارت دامپزشکی ابراز تمایل کردند و در این به‌روزرسانی همکاری کردند.

رییس اداره جهاد و سازندگی کرمانشاه با این توضیحات ادامه داد: «بیش از 900 جایگاه دام در روستاها مرمت شده است و به آنها روش‌های نگهداری بهینه و بهداشتی آموزش داده شد، چرا که پیش از این روش آنها نگهداری سنتی بود و پس از زلزله وضعیت بهداشتی هرکدام از آنها بدتر هم شد، بنابراین با همکاری اداره دامپزشکی آموزش‌های لازم برای نگهداری و حتی ساخت داده شد و با کمک تسهیلات بلاعوضی که دولت مصوب کرده بود هر کدام از دامداران در مدت کمتر از 9 ماه توانستند شرایط را به گذشته بازگردانند».

البته او از وضعیت خشکسالی گله هم کرد: «به هرحال زلزله که ضرری عظیم در منطقه بود و بسیاری عزیزانشان را از دست دادند و یا شرایطشان تا عادی شدن فاصله دارد، اما خشکسالی هم این شرایط را سخت‌تر کرد و به طور کلی سال گذشته میزان تولید در این استان از میانگین سال‌های قبل کمتر بود».

گزارش‌های اداره جهاد استان کرمانشاه نشان می‌دهد که تا امروز بیش از 100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی و 50 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای بازگرداندن خسارات به کشاورزان، دامداران و پرورش‌دهندگان ماهی‌ها پرداخت شده است، برای همین شهبازی نسبت به آینده امیدوار است: «وضعیت خوب است و روز به روز هم بهتر می‌شود، روستاییان در خانه‌هایشان ساکن شده‌اند محل نگهداری دام‌هایشان نو شده و با شرایط بهداشتی بهتری در منطقه زندگی می‌کنند و بسیاری از آنها هم توانسته‌اند کشت خوبی در زمین‌های کشاورزی‌شان داشته باشند، شهرها اما همچنان کمی به روزهای آرام بازنگشته‌اند، بازسازی‌ها کند است و بازگشت و به شغل و کارهای قبلی کمی سخت و یا در برخی نقاط غیرممکن شده است».

امید در روستا به آینده‌ای روشن دیده می‌شود، او و دیگر همکارانش یک‌سال از آن خاطره‌ی تلخ را پشت سر گذاشته‌اند و حالا با آرامش از برنامه‌های پیشبرنده‌ی وزارت جهاد برای بهتر شدن شرایط صحبت می‌کنند، برنامه‌هایی که از ویرانی دنیایی روشن و بهتر ساخته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید