Iranian Agriculture News Agency

با وقوع خشکسالی و کمبود علوفه؛

ابهام در آینده مشاغل دامپروری ایران

کشور با پدیده خشکسالی مواجه است بنابراین عامل مزبور باعث می شود توانایی تامین علوفه در جامعه هر روز نسبت به گذشته کمتر شود

ابهام در آینده مشاغل دامپروری ایران

یک کارشناس حوزه پرورش دام سبک گفت: متاسفانه آینده مشاغل دامپروری ایران متاثر از یکسری عوامل مانند پدیده خشکسالی و ناتوانی در تامین علوفه، عدم واردات علوفه ناشی از مشکلات اقتصادی و سیاسی و مصادیقی از این نوع با هاله ای از ابهام رو به روست.

به گزارش ایانا،مسعود والی در برنامه «ارمغان طبیعت» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به چشم اندازه پرورش بز و اقدامات مهم در این زمینه افزود: چند واقعیت در دنیا و کشور ایران وجود دارد که خود به خود سرنوشت مشاغل را تعیین می کند.

وی همچنین اظهارداشت: رشد جمعیت یکی از مهمترین مباحث کشور و بیشتر جوامع در این حوزه است.

این کارشناس حوزه پرورش دام سبک گفت: تعداد جمعیت در کشور با وجود کاهش تعداد فرزندآوری در خانواده ها خوشبختانه رو به رشد است.

وی افزود: طبق قاعده همراه با افزایش تعداد جمعیت انسانی در کشور به تبع آگاهی ها، نیازها و توقعات افراد از جامعه هم بیشتر خواهد شد.

والی بیان داشت: شاخت ارزش مواد غذایی و توقع تامین مواد مزبور یکی از مهمترین این آگاهی هاست.

وی ضمن اشاره به اینکه شیر و گوشت می توانند مهمترین مواد غذایی حیوانی در جامعه قلمداد شود، گفت: حجم شیر و گوشت با توجه با رشد تعداد جمعیت باید در جامعه بیشتر تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرارگیرد و به تبع مشاغلی مانند پرورش دام جهت تامین پروتئین حیوانی طبق قاعده روز به روز باید رونق بیشتری داشته باشد.

این کارشناس حوزه پرورش دام سبک افزود: واقعیت های دیگری وجود دارد که بحث مورد نظر را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی اضافه کرد: کشور با پدیده خشکسالی مواجه است بنابراین عامل مزبور باعث می شود توانایی تامین علوفه در جامعه هر روز نسبت به گذشته کمتر شود.

والی تصریح کرد: بدون شک با کمبود علوفه تعداد جمعیت دامی کشور هم به مرور کاهش خواهد یافت.

وی گفت: جدا از این کشور با مشکلات اقتصادی و سیاسی زیادی دست به گریبان است بنابراین در بحث واردات علوفه نیز با چالش مواجه خواهیم بود.

این کارشناس حوزه پرورش دام سبک افزود: تمام این موارد باعث می شود کشور با یک نوع ابهام در آینده مشاغل دامپروری روبه رو شود.

وی معتقد به اینکه شرایط به گونه ای پیش خواهد رفت که مملکت توان کشت محصولات علوفه خود را از دست خواهد داد.

والی اذعان داشت: اگر آبی برای کشاورزی در کشور وجود داشته باشد طبق قاعده باید گیاهانی به زیر کشت روند که بطور مستقیم به مصرف انسان برسد.

وی در ادامه گفت: طبق قاعده تعداد واحدهای دامداری کشور با وجود عدم کشت علوفه به سبب کم آبی، نبود امکان واردات و در یک کلام افزایش هزینه های تولید به شدت کاهش خواهد یافت.

این کارشناس حوزه پرورش دام سبک افزود: ناگفته نماند مراتعی در کشور وجود دارد که در شدیدترین خشکسالی ها و با کمترین بارندگی ها هزاران سال سرپا بوده اند بنابراین مقداری علوفه در مراتع تولید خواهد شد از اینرو ضرورت دارد از فرصت مراتع برای پرورش دام جهت تامین شیر و گوشت به بهترین وجه ممکن استفاده شود.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: دامداری مرتعی در ایران به حیات خود ادامه می دهد اما دامداری های غیر مرتعی یا بسته بدون شک با مشکلات بیشتری رو به رو خواهند شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید