Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با ایانا اعلام کرد:

کوتاهی شورای اقتصاد دراعلام خریدتضمینی گندم

عددی که وزیر جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم اعلام کرده عدد مناسبی است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «ایانا» گفت: اعلام نکردن نرخ خرید تضمینی گندم از سوی شورای اقتصاد اشتباهی بزرگ است.

کوتاهی شورای اقتصاد دراعلام خریدتضمینی گندم

او با بیان‌اینکه شورای اقتصاد در این باره کوتاهی کرده است، اضافه کرد: با این اقدام  قطعا سال آینده مجبور به واردات بخشی از گندم مورد نیاز کشور خواهیم بود.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد:اقدامات انجام شده از سوی وزرات جهاد کشاورزی در سه‌سال گذشته موجب شد تا به واردات گندم وابسته نباشیم اما هم‌اکنون با توجه به اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی گندم پس از گذشت 40 روز از شروع سال زراعی نه تنها مجبور به واردات گندم خواهیم بود که این مساله ضربات متعددی به کشور وارد خواهد  کرد.

او همچنین تاکید کرد: اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم از یک طرف وافزایش پیدا نکردن دستمزد کارگران در سال گذشته از طرف دیگر موجب شده گندم‌کاران رغبتی به کشت گندم نداشته باشند و این آسیب بزرگی برای کشور آن هم در شرایط تحریم خواهد بود.

عضوکمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با تاکید براینکه شورای اقتصاد برخلاف قانون عمل کرده است، گفت: شورای اقتصاد در اجرای قانون کوتاهی کرده است. براساس قانون، دولت موظف است تا پایان شهریور هر سال قیمت تضمینی محصولات مختلفی که در قانون ذکر شده است را اعلام کند اما تا کنون این نرخ اعلام نشده است و اشتباه بزرگی از سوی این شورا است .

او با بیان‌اینکه تذکرات لازم را برای اعلام خرید تضمینی گندم به دولت داده‌ایم، افزود: ما به پیگیری‌های وزیرجهاد کشاورزی دراین باره واقف‌ایم اما حل مشکلات بخش کشاورزی نیازمند همکاری و مساعدت سایر مسئولان کشور است.

حاجی دلیگانی درباره قیمت خرید تضمینی گندم نیز توضیح داد: نرخ خرید تضمینی گندم باید با توجه به افزایش نرخ تورم و به تبع آن گرانی قطعات ماشین‌آلات تعیین شود این درحالی است که  از دو سال گذشته تا کنون قیمت خرید تضینی گندم افزایش نیافته است.

او در پاسخ به این سئوال که نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم چقدر باید باشد، گفت: عددی که وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد کرده عدد مناسبی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید