Iranian Agriculture News Agency

ایانا از ورود فناوریهای نوین به کشاورزی گزارش می‌دهد

شتاب در صنعت کشاورزی با ورود استارت‌آپ‌ها

تغییرات فناوری در دنیا، آنقدر پررنگ و چشمگیر است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. این فناوری‌ها بیشتر در بخش‌‌های تولید و کشاورزی پررنگ‌تر شده است. نمادی که در برنامه‌های وزارت جهاد و کشاوری هم به خوبی دیده شده و برای آن برنامه‌ریزی‌های ویژه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های حمایتی وزیر جهاد در حوزه مکانیزاسیون و ارایه تسهیلات به ماشین‌آلات انقلاب مهمی در این حوزه ایجاد کرده است.

شتاب در صنعت کشاورزی با ورود استارت‌آپ‌ها

به گزارش ایانا، چندی پیش، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اعلام حمایت از برنامه‌های پیش‌رو در توزیع فناوری‌های نوین در کشاورزی گفت: « برای ورود تکنولوژی جدید که جزو الزامات بخش کشاورزی است مشوق‌های لازم در نظر گرفته می‌شود، چرا که نقش فناوری‌های نوین در فرایند تولید محصولات کشاورزی و نقش مکانیزاسیون کشاورزی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود.

گفته‌ی او را دکتر مجید ولدان، مدیر کل دفتر فناوری‌های نوین وزارت جهاد و کشاورزی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایانا، تایید و تکمیل کرد: « تحقیقات کاربردی و تاثیرگذاری فناوری در کشاورزی باید ازچند بعد مورد بررسی قرار گیرد، برای انتقال فناوری‌های نوین به مزرعه، از روش‌های علمی ترویجی، نظیر انجام طرح‌های تحقیق- تطبیقی، تحقیقی- ترویجی، برگزاری روز مزرعه، ایجاد مزارع الگوئی، تدوین دستورالعمل‌های فنی و ... استفاده می‌شود».

توسعه و تکمیل فناوری با شتاب‌دهنده‌های کشاورزی

به گفته او، بعد از انتقال این دانش و توانایی تکنولوژیک به مزرعه برای توسعه فناوری‌ها باید برای صنعت برنامه‌ریزی کرد: « از این نتایج به عنوان فناوری یا دانش‌فنی یاد می‌شود. در انتقال نوع دوم نتایج، نمی‌توان از روش‌های ترویجی استفاده کرد. اینجا از زیرساخت‌هائی چون شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و ... برای توسعه و تکمیل فناوری و نزدیک کردن آن به کسب و کارها استفاده می‌شود».

آخرین آمارها نشان می‌دهد، حدود ۱۶درصد تولید ناخالص داخلی، ۸/ ۱۶ درصد اشتغال، تامین بیش از ۸۵ درصد غذای جامعه، ۲۵درصد صادرات غیرنفتی ناشی از بخش کشاورزی است، بنابراین پیشبرد اهداف توسعه در این بخش ضروری است و باید مورد توجه واقع شود.

به گزارش ایانا، کاری که کامبیز عباسی، هم آن را از برنامه‌های وزارت جهاد اعلام کرده بود: « نقش فناوری‌های نوین در فرایند تولید محصولات کشاورزی و نقش مکانیزاسیون کشاورزی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود، بنابراین برای نخستین‌بار در کشور حمایت از عرضه‌کنندگان فناوری‌های نوین و همچنین تشکل‌های ارائه‌دهنده خدمات مکانیزاسیون و کشاورزان پیشرو و متقاضی به‌کارگیری این‌گونه فناوری‌ها، تسهیلات قرض‌الحسنه با سود چهار درصد تعلق گرفت».

علاقه به حضور نهادها برای کمک به توسعه فناوری در کشاورزی آنقدر زیاد است که به غیر از دولت برخی نهادها هم دوست دارند در آن سرمایه‌گذاری کنند، مانند آستان قدس رضوی که چندی پیش از سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی خبر داد.

ابراهیم رییسی در بازدید از یکی از موسسه‌های کشاورزی خراسان گفت: برخی قدرت های جهانی تلاش می کنند  با انحصاری کردن فناوری هایی نظیر اصلاح بذر، سلطه اقتصادی خود بر سایر کشورها را تداوم بخشند و به همین دلیل وظیفه نهاد ها و دستگاه های مختلف شکستن این انحصار بوده تا در آینده کشور محتاج به بیگانه نباشد.

با این توضیحات او از سیاست‌های مهم آستان قدس رضوی برای ورود به پروژه‌های ارتقای فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی از جمله اصلاح بذر خبر داد.

ورود آستان قدس رضوی به فناوری‌های نوین کشاورزی

حال اینکه چقدر سیاست‌گذاری‌های توسعه‌ای در این راه مفید است را مدیرکل دفتر فناوری‌ وزارت جهاد، اینگونه توضیح داد: « یافته‌های قابل ترویج تاثیر مستقیم و فناوری‌ها و دانش‌های فنی تاثیر غیرمستقیم بر روستا خواهند داشت. در بخش کشاورزی، فناوری‌ها و دانش‌های فنی عموماً به نهاده‌ اولیه تولید (نظیر بذر، نهال، کود، سم، ماشین و ...) یا خدمت (نظیر مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌ها و ...) تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال فناوری یا دانش‌فنی تولید نهال کشت بافت خرمای رقم ...، قابل انتقال به روستا نبوده و به صنعت کشت بافت کشور انتقال می‌یابد. اما آنچه روستائی باید آموزش ببیند و نسبت به آن آگاهی یابد، مزیت استفاده از نهال کشت بافتی در مقایسه با  نهال بذری است. یا در مثالی دیگر، مزیت استفاده از کود بیولوژیک در مقایسه با کود شیمیائی به روستائی آموزش داده می‌شود، ولی دانش‌فنی تولید کود بیولوژیک به تولیدکننده کود (کارخانه) انتقال می‌یابد».

همه‌ی این قدم‌ها نشانه‌هایی هم در زمین‌های کشاورزی و وضعیت کشاورز داشته است، 20 نوع فناوری نوین در قالب سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد در حوزه مکانیزاسیون است، شناسایی شده که به آنها تسهیلات ویژه اختصاص یافته است. کاری که با دستور ویژه محمود حجتی، هم سرعت بیشتری داشته است و هم عزم جدی‌تری برای توسعه در کشاورزی.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید