Iranian Agriculture News Agency

معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور:

برنامه‌ریزی‌های جهاد موج جدید آنفلوآنزا را کنترل کرد

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در برنامه زنده شبکه خبر اعلام کرد با تمهیدات اتخاذ شده میزان ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور 95 درصد کاهش یافته است.

برنامه‌ریزی‌های جهاد موج جدید آنفلوآنزا را کنترل کرد

به گزارش ایانا،  دکترعلی صفر ماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، با اعلام این مطلب افزود: خوشبختانه  با تمهیدات و تدابیر اتخاذ شده و برخلاف سال گذشته، موج جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورمان شروع نشده و 10 کانونی نیز که در سطح اکوسیستم زاینده رود و اطراف رودخانه زاینده رود گزارش شده، در ادامه همان موج 96 -97 است.

او با بیان این که با انفجار بیماری در سال 96 حدود 109 نقطه کشور درگیر این بیماری شده بود، گفت: این در حالی است که با برنامه ریزی های انجام شده در 5 محور و عملیاتی کردن آن ها، تا کنون از بروز موج جدید پیشگیری شده است.

ماکنعلی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد مرغ های تخم گذار واحدهای تولیدی 10 درصد نیز بیش از تعداد مرغ ها در مدت زمان مشابه سال گذشته است، گفت: هم اکنون 60 میلیون و 35 هزار قطعه مرغ تخمگذار در 30 استان کشورو 1146 فارم در حال فعالیت هستند که روزانه سه هزار تن تولید دارند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به اینکه پیاده سازی سیستم رصد، پایش و معدوم سازی واحدهای مبتلا به معنای تعطیل کردن چرخه تولید نیست، تصریح کرد: در واقع با وجود اینکه متاثر از موج 96 قریب به 20 میلیون قطعه مرغ تخمگذار معدوم شد، اما با جایگزینی انجام شده 100 درصد مرغ های تازه جایگزین مرغ های معدوم شده گردید.

وی با اشاره به اینکه با تدابیر صورت گرفته سالانه 900 هزار تن تخم مرغ برای مصارف صنعتی و روزمره انسانی تولید و در بازار عرضه می شود، به مردم اطمینان خاطر داد: اگرهم مسوولان به مصلحت تنظیم بازار در این ایام، مبادرت به واردات مقطعی و موردی تخم مرغ کنند، صرفا با هدف تنظیم بازار است و ارتباطی به کاهش تولید ندارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، کارایی عملیات مقابله با بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را منوط به گزارش دهی مستمر مسوولان فنی واحدهای تولیدی کشور برشمرد و تاکید کرد تا زمانی که این عزیزان هرگونه تغییر میزان مصرف دان واحدها و یا مرگ و میرها را فوری به ادارات کل دامپزشکی مخابره کنند، سیستم به گونه ای طراحی شده است که کانون های مبتلا به سرعت مهار خواهند شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید