Iranian Agriculture News Agency

در شش ماه نخست امسال صورت گرفت؛

تولید بیش از 8 هزار تن تخم مرغ در استان همدان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: تعهد تولید تخم مرغ در همدان 17 هزار و 400 تن است و در 6 ماهه نخست سال جاری هشت هزار و 369 تن تخم‌مرغ در استان همدان تولید شده است.

تولید بیش از 8 هزار تن تخم مرغ در استان همدان

به گزارش خبرنگار ایانا در همدان، محمد نظرپور در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تخم مرغ گفت: شعار امسال به مناسبت روز جهانی تخم مرغ سلامتی برای همه تخم مرغ برای همه است.

وی اضافه کرد: 44 واحد پرورش مرغ تخم گذاری با ظرفیت یک میلیون و 767 هزار و 360 قطعه در استان همدان فعال هستند. 

وی ادامه داد:ارزش بیولوژیکی تخم مرغ 93.7 درصد است که از ارزش بیولوژیکی شیر و گوشت بسیار بالاتر است بنابراین این ماده غذایی را نباید از رژیم غدایی حذف کرد بلکه مصرف روزانه یک تخم مرغ در برنامه غذایی برای سلامتی بسیار مفید است. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه سرانه مصرف تخم مرغ در استان همدان روزانه 55 تن است که 50 تن در داخل استان تولید می‌شود، یادآور شد: سرانه مصرف تخم مرغ در همدان در استان همدان سالیانه 11 کلیوگرم است که این میزان مشابه سرانه مصرف تخم مرغ در سطح کشور است این در حالی است که سرانه مصرف کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر از این مقدار گزارش شده است.

وی ادامه داد: بیشترین ظرفیت تولید تخم مرغ در استان همدان در شهرستان تویسرکان است در حالیکه از نظر تعداد واحدهای مرغداری مرغ تخم گذار شهرستان ملایر رتبه نخست را دارد.

نظرپور افزود: ایجاد ظرفیت جدید در مرغداری‌ها وجود ندارد اما برای تجهیز و نوسازی واحدهای مرغداری از محل مکانیزاسیون و صندوق ملی توسعه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است تا کنون مرغداران علاقه‌مند  برای دریافت450 میلیارد ریال تسهیلات به بانک معرفی شده اند و سایرین نیز می‌توانند برای اخذ تسهیلات اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه 85 درصد تخم مرغ کشور در 13 استان از جمله استان همدان تولید می‌شود، ادامه داد: 80درصد نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور وارداتی است که با افزایش قیمت ارز قیمت تمام شده تخم مرغ را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید