Iranian Agriculture News Agency

با حضور مسئولان جهاد کشاورزی استان؛

از محققان معین استان فارس تجلیل شد

در همایشی با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس از جمعی از محققان معین این استان تجلیل شد.

از محققان معین استان فارس تجلیل شد

 

به گزارش خبر نگار ایانا در شیراز، ابراهیم زارع رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، با اشاره به برگزاری همایش محققان معین این استان با موضوع "بررسی راهکارهای بهبود اثر بخشی فعالیت محققان در حوزه مدیریت دانش"، افزود: در این همایش جمعی از محققان معین به دلیل حضور در مراکز خدمات و ایفای نقش موثر در جهت انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزرعه، موفق به دریافت لوح تقدیر از دست رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس شدند.

20180930_095236

در این همایش محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، اظهار داشت: همکاران تحقیقاتی استان فارس با ظرفیت علمی بالا و عملکرد خوب در داخل و خارج استان، از افتخارات فارس بوده که انتظار می‌رود نقش پررنگ‌تری در بخش کشاورزی استان ایفا کنند.

قاسمی با اشاره به فاصله بین بهره‌وری درست و بهره‌وری موجود، افزود: بهره‌وری پایین در هر مدیریتی از جمله مدیریت کشاورزی ودامی ناشی ازکمبود دانش بوده و با تزریق علم و دانش و با انتقال تجربیات امکان پر کردن این فاصله فراهم می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگرچه کشاورزی استان فارس طی سالیان متمادی پیشرو در کشور بوده، اما به دنبال استفاده از ظرفیت علمی محققان استانی و در صورت نیاز محققان ملی و بین المللی  هستیم چرا که هدف بهره‌وری حداکثری از امکانات و رسیدن به نرم‌های جهانی است.

قاسمی با بیان اهمیت تعامل دوسویه در سطح وسیع با کشاورزان و برقراری ارتباط تنگاتنگ با آن‌ها در جهت پیشبرد اهداف تحقیقی-ترویجی، گفت: به عنوان مثال استان فارس در طی سالیان متمادی رتبه اول در اجرای آبیاری تحت فشار داشته و  سال گذشته نیز در این زمینه رکوردی در تاریخ کشاورزی فارس بر جای گذاشت،اگرچه سامانه فیزیکی راه‌اندازی شده،  اما در بهره‌وری سیستم‌ها مشکل داریم که این ضعف با آموزش و ارتباط تنگاتنگ با کشاورزان برطرف می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطر نشان‌کرد: بالاترین میزان آموزش بهره برداران در کشور مربوط به این استان بوده، اما همچنان در زمینه جاری شدن علم در تمام اجزای بخش کشاورزی تا رسیدن به بهره‌وری حداکثری فاصله داریم و این فاصله صرفا با بکارگیری علم و دانش پر می‌شود.

او با اشاره به انتقاد محققان از کمبودهای اعتباری جهت تحقیقات، افزود: الزامی نیست که تحقیقات در مراکز و ایستگاه‌های تحقیقاتی اجرا شود، باید از ظرفیت‌های مغفول از جمله ظرفیت کشاورزان در عرصه وسیع کشت و کاری استفاده کرد، همچنین بهره‌گیری از  طرح‌های PVS و مزارع الگویی جهت دستیابی به نتایج علمی موثر و کاربردی است.

قاسمی با بیان این‌که کشاورزی امروز بدون بکارگیری علم، دانش و تکنولوژی مسیر نخواهد بود، تاکید کرد: برای دستیابی به درآمد اقتصادی و پایدار،باید دانش بومی کشاورزان و دانش آکادمیک تلفیق شده، در همین راستا با هدف نزدیک کردن تحقیقات با اجرا از ظرفیت محققان معین در مراکز خدمات به عنوان خط مقدم تولید استفاده شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی در پایان از زحمات محققان که با نهایت سخاوت در خدمت بخش کشاورزی فارس بودند، قدردانی کرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید