Iranian Agriculture News Agency

نماینده تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با ایانا مطرح کرد:

کمک لایحه حمایت از کودکان به تحصیل فرزندان عشایر

«60 درصد دانش آموزان عشایر از متوسطه دوم ترک تحصیل می کنند» این را کرمعلی قندالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و و رئیس سازمان امور عشایر ایران میگوید. به گفته او بازماندن از تحصیل در مقاطع بالا مهمترین چالش آموزشی حوزه عشایر است. فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون زنان مجلس اما می گوید اوضاع برای دختران عشایری سخت تر هم هست و آمار ترک تحصیل آنها نسبت به پسرها بیشتر است.

کمک لایحه حمایت از کودکان به تحصیل فرزندان عشایر

نماینده مردم تهران در گفت و گوی اختصاصی با ایانا درباره وضعیت آموزش دختران عشایری می‌گوید: متأسفانه موضوع ترک تحصیل در میان دختران عشایر خیلی رایج است.  مخصوصاً در استان‌های جنوبی و عشایر سیستان و بلوچستان و هرمزگان این اتفاق  بیشت به چشم می‌خورد. در این مناطق دختران 12 - 13 ساله که می‌شوند، دیگر درس نمی‌خوانند که یکی از دلایل آن هزینه بالای تحصیل و عدم توانایی خانواده‌ها در تامین این هزینه‌ها است.

می‌بینیم که بیشتر این بچه‌ها بخاطر تامین هزینه‌ها یا می‌روند در مزرعه کار می‌کنند و یا مجبور می‌شوند در سنین پایین ازدواج کنند. پسرها با اتوبوس و موتور و وانت خود را به مدرسه می‌رساند، اما دغدغه دخترها بیشتر است. محیط سنتی است و وقتی مسافت زیاد باشد رفت و آمد برای دختران سخت است. از طرفی باور دیگری وجود دارد که می گویند چون دختر نان آور نیست بهتر است زودتر ازدواج کند تا خرج و مخارج خانواده کمتر شود.

او درباره اینکه مجلس چه برنامه‌ای برای این قشر دارد می‌گوید: ما در لایحه حمایت از کودک و نوجوان این موضوع را پیش بینی کرده ایم. در این لایحه والدین مکلف شدند شرایط را برای تحصیل کودکان فراهم کنند. در صورت سر پیچی از این قانون اول اخطار کتبی می‌گیرند، و بعد جریمه خواهند شد. این قانون برای روستاها و عشایر می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

او درباره شرایط بهداشتی دخترانی که در مناطق روستایی و عشایری زندگی می‌کنند هم می‌گوید: در این مورد با وزارت بهداشت صحبت هایی کرده‌ایم. برای موضوع غربالگری بودجه گرفته شده تا این کار در مناطق روستایی و عشایری انجام می‌شود. در بسیاری از روستاها خانه بهداشت وجود دارد، اما متاسفانه درمورد آموزش‌های جنسی و بهداشتی فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته و مراجعه به این مراکز بسیار کم است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید