Iranian Agriculture News Agency

نوبخت خبر داد:

اختصاص یک میلیارد دلار برای حفظ اشتغال موجود

ایانا- اقتصاد: برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی، تصمیم بر این شد که ۲۰ درصد از اعتبارات طرح های عمرانی یعنی ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع بانکی برخوردار شویم.

اختصاص یک میلیارد دلار برای حفظ اشتغال موجود

پنج بسته اجرایی مقابله با تحریم تدوین شده که در یکی از این بسته‌ها یک میلیارد دلار اعتبار به حفظ اشتغال موجود اختصاص پیدا کرده است. این خبر را رئیس سازمان برنامه و بودجه داد و گفت: برای حمایت از واحدهای تولیدی که در حال تهدید هستند، دو کار باید انجام دهیم؛ ایجاد فرصت شغلی جدید و جلوگیری از ریزش نیروی کار فعلی. این کار نیاز به منابع دارد که با مجوز از شوای هماهنگی سران سه قوه،  یک میلیاد دلار برای حفظ اشتغال موجود تخصیص یافته است.

به گزارش ایانا، محمدباقر نوبخت در مراسم امضای دو تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کردیم که به طور متوسط سالانه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار کار شوند، توضیح داد: در بهار امسال ۷۱۱ هزار نفر وارد بازار کار شدند و تلاش کردیم با انواع اقدامات همچون استمرار طرح های عمرانی که ۲۵ هزار میلیارد تومان پول بابت این طرح ها پرداخت کردیم که بیش از ۵ برابر افزایش اعتبار داشته است، نتیجه این شد که از این ۷۱۱ هزار نفر حدود ۷۵۶ هزار نفر مشغول به کار شدند یعنی بیشتر از ظرفیت پیش بینی شده.

او با یادآوری اینکه بیش از ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در کشور داریم، یادآوری کرد که ۴۰ هزار نفر در برابر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر چندان به چشم نمی آید. از این رو در تبصره ۱۸ امسال برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برنامه ریزی کردیم و این برنامه ها در ۱۴ بسته منتشر شده است.

نوبخت،  در باره تامین اعتبار این برنامه اشتغالزایی هم گفت: برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی، تصمیم بر این شد که ۲۰ درصد از اعتبارات طرح های عمرانی یعنی ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع بانکی برخوردار شویم.

او در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید بسته مقابله با تحریم داشته باشیم، چرا که تحریم لطمه‌ای به بخش های مختلف همچون صنعت و کشاورزی وارد می‌کند که باید با اقدامات جبرانی، این اثرات را از بین ببریم، توضیح داد: پنج بسته جبرانی و حمایتی تهیه کردیم که در آینده نزدیک، این برنامه‌ها را اعلام خواهیم کرد. یکی از بسته‌ها،  بسته حمایت از تولید است. برای حمایت از واحدهای تولیدی که در حال تهدید هستند، دو کار باید انجام دهیم، یکی دنبال کردن ایجاد فرصت شغلی جدید و دیگری جلوگیری از ریزش نیروی کار فعلی. این کار نیاز به منابع دارد که با مجوز از شوای هماهنگی سران سه قوه، یک میلیاد دلار برای حفظ اشتغال موجود و برای تلاش در جهت اجرای بخشی از تبصره ۱۸ اختصاص یافته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید