استیضاح وزرا یک درمان موقتی است
یک عضو فراکسیون امید در خصوص استیضاح وزرا خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی معتقدم استیضاح وزرای اقتصادی که تجربهاش نتیجه مثبتی نداشته شاید باعث آشفتگی بیشتر بازار شود.
به گزارش ایانا به نقل از ایلنا، بهرام پارسایی، درباره استیضاح پیدرپی وزرا آنهم در شرایط کنونی کشور و نزدیک شدن موج دوم تحریمها تا حدود یک ماه دیگر، گفت: ابتدا باید این نکته را یادآوری کرد که استیضاح از اختیارات نمایندگان و یکی از اهرمهای نظارتی وکلای ملت است، اما دلایل برای این کار باید قوی باشد.
او با اشاره به استیضاح مسعود کرباسیان (وزیر سابق اقتصاد) و برکناری ولیالله سیف (رئیس سابق بانک مرکزی) عنوان کرد: مشاهده کردیم وزیر اقتصاد استیضاح و مدیرکل بانک مرکزی هم عوض شد اما در بحث سکه و ارز اتفاقی که نیفتاد هیچ؛ بلکه بدتر هم شد. این واکنشها نشان میدهد راهحل، تعویض این وزیر و آن وزیر در بخشهای اقتصادی نیست بلکه باید اقدام دیگری انجام داد.
سخنگوی فراکسیون امید خاطرنشان کرد: در این شرایط اقتصادی که وضعیت مبهم و نگرانکننده است شاید تعویض وزرا نتواند آن اثر مثبتی را که باید داشته باشد و حتی بلعکس باعث ازهمگسیختگی وزارتخانهها و بازار مرتبط میشود.
همه تصمیمگیریها در اقتصاد کشور بر عهده دولت نیست
او بابیان اینکه همه تصمیمگیریها در اقتصاد کشور بر عهده دولت نیست و قطعاً فراتر از این است، گفت: دولت باید در این بخش تجدیدنظر کند، اما هنگامیکه در نقاط اصلی تجدیدنظر نمیکند چه باید کرد؟ وزیر اقتصاد را هم استیضاح کردیم، رئیس بانک مرکزی را همتغییر دادیم اما هیچ ثبات و پیام مثبتی را شاهد نبودیم، شاید تغییرات باید فراتر از آن چیزی که مجلس میخواهد باشد.
این عضو هیئترئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متأسفانه آقای روحانی در مجلس بیان نکرد که در بخش اقتصادی چه میزان اختیار دارد، وی باید میگفت که دولت در تصمیمگیریها چه قدر اختیار دارد؛ آنوقت میشد جدیتر و شفافتر اقدام کرد.
استیضاح وزرا یک درمان موقتی است
او در پاسخ به این سؤال که برخیها عنوان میکنند تنها راه برخورد با دولت فقط استیضاح وزرا است و تعدادی از نمایندگان هم به این دلیل دست به این کار میزنند، گفت: بههرحال بعضیها اینطور فکر میکنند و برخی دیگر به خاطر جو موجود در جامعه دست به استیضاح وزرا میزنند و میخواهند پیام دهند که به فکر مشکلات مردم هستند؛ اما باید گفت این راهحلها و اقدامات درمانهای بسیار موقت هستند. اینکه ما فلان وزیر اقتصادی را استیضاح کنیم تا شرایط بهتر شود درست نیست زیرا یک پیام کوتاه است که تأثیر چندانی هم ندارد.
نماینده مردم شیراز خاطرنشان کرد: جامعه نسبت به برکناری وزیر اقتصاد واکنشی نشان نداد؛ این یعنی آنکه استیضاح آن بُعد تأثیرگذاری را که باید داشته باشد ازدستداده است. معتقدم مرکز پژوهشهای مجلس و کمیسیونهای تخصصی بهجای این کارها (استیضاح وزرا) باید طرح بیاورند.
او ادامه داد: احساس میکنم که در این شرایط اقتصادی زمان مناسبی برای این نحوه برخورد نیست کما اینکه تجربه هفتههای اخیر نشان داد اقدامات ما آنطور که ما تصور میکردیم باید تأثیر داشته باشد، نداشته است.
فراکسیون امید دنبال این است که منافع ملی را حفظ و از یاس در جامعه جلوگیری کند
پارسایی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه روند بررسی استیضاحها در فراکسیون امید چگونه است، عنوان کرد: روند بررسی استیضاحها در فراکسیون امید اینگونه است که اگر ادله درست، منطقی و مطابق منافع باشد اعضا یا موافق هستند و یا مخالف، تأکیدی که فراکسیون در این زمینه دارد این است که منافع ملی حفظ شود.
او بابیان اینکه در طرح سؤال از رئیسجمهور وارد بازی دیگران نشدیم، بیان کرد: سؤال از رئیسجمهور نهتنها نتیجهای نداد، بلکه یک مقدار جو جامعه را ملتهب، مردم را ناامیدتر و شاید یأس در جامعه را بیشتر کرد.
این نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در جلسه سؤال از رئیسجمهور کاملاً مشخص بود که سؤالکنندگان حرف مردم را نمیزنند و فقط بهرهبرداری میکنند و رئیس دولت هم پاسخ قاطع و درستی نمیدهد.
او خاطرنشان کرد: در حال حاضر فراکسیون امید به دنبال این است که منافع ملی را حفظ و از یاس در جامعه جلوگیری کند.
برخیها به تصمیم فراکسیونی تمکین نمیکنند
پارسایی بابیان اینکه در بحث تصمیمگیریها برخیها به تصمیم فراکسیونی تمکین نمیکنند، گفت: فراکسیون یک هیئت داوری در خودش دارد و به دوستانی که تمکین نکنند تذکر میدهد، اما خب حق نمایندگی یک نماینده را نمیشود گرفت.
این عضو هیئترئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا پاسخهای رئیسجمهور در فراکسیون امید بررسی شد یا خیر، گفت: صبح روز سؤال فراکسیون مجمع عمومی داشت، دوستان صحبت کردند و بنده هم بهعنوان سخنگو اعلام کردم رأی دادن و یا ندادن به رئیسجمهور، بستگی به قانع شدن و یا قانع نشدن دارد. همان صبح ما در فراکسیون تصمیم گرفتیم اگر پرسش، پرسشگران و پاسخ رئیسجمهور قانعکننده بود رأی دهیم اگر نبود رأی ندهیم و این یعنی ما در رأی دادن پیشداوری نکردیم.
فراکسیون امید الزامی به حمایت از دولت ندارد
پارسایی خاطرنشان کرد: درست است که فراکسیون امید از روز اول حامی دولت بوده و هست اما هر زمان که منافع ملی درخطر باشد قطعاً الزامی به حمایت از دولت ندارد؛ انتظار جامعه هم از ما همین است و چیز دیگری نیست.
او تأکید کرد: فراکسیون امید از پیش تصمیم نگرفت که به سؤال از رئیسجمهور رأی مثبت یا منفی دهد؛ بلکه مانند گذشته و سایر موارد مشابه مبنای خود را بر عملکرد رئیسجمهور و پاسخهای وی گذاشت که اگر پاسخها قانعکننده بود حمایت کند اگر هم نبود که حمایتی نداشته باشد.
هم از طرف دولت چوب میخوریم هم از طرف منتقدان
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قصد ما حفظ منافع ملی و جلوگیری از یأس در جامعه است،گفت: متأسفانه فراکسیون برای این رفتارش مدام هم از طرف دولت چوب میخورد هم از طرف منتقدان. برخی افراد که سطحینگر هستند نمیخواهند واقعیت را بیان کنند، فرصتطلبی میکنند و سعی در تخریب فراکسیون دارند.
او تأکید کرد: مطمئناً اولویت اول ما منافع ملی و سپس تعهداتی است که به مردم دادهایم.
نماینده مردم شیراز در دهمین مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه نمیشود آقای روحانی را که با ۲۴ میلیون رأی حمایت کردیم حالا بهواسطه بخشی از سیاستهای غلطش رها کنیم، گفت: ما از سیاستهای درست دولت حمایت میکنیم و نسبت به سیاستهای غلط هم انتقاد داریم، چیزی که به فراکسیون فشار میآورد این است که رئیسجمهور روشنبیان نمیکند چقدر اختیاردارد؟ چقدر قدرت تصمیمگیری دارد؟ به همان میزان هم بیاید مسائل کشور را به عهده گیرد، این عدم پاسخگویی بخشی از بار را به فراکسیون امید منتقل کرده است.
دیدگاه تان را بنویسید