Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش کرمان در گفت و گو با ایانا:

سلامت جنسی اولویت اول در آموزش مهارت‌های زندگی نیست

بیش از دو سال است که وزرات آموزش و پرورش در تلاش است با تالیف کتب درسی متفاوت آموزش‌های جدید را در دستور کار خود برای مدارس قرار دهد. در این میان سر فصل‌های آموزشی درباره خانواده و ازدواج بیشتر از موارد دیگر است. منصور مرتضوی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان کرمان می‌گوید این استان توانسته تا حدی زیادی در زمینه اطلاع رسانی درباره عایب ازدواج‌های زود هنگام از طریق سر فصل های برخی از کتب موفق باشد. با این حال آموزش و سلامت جنسی یکی از مواردی است که از آن به عنوان خط قرمز یاد می‌شود و پیشرفت چشمگیری نداشته است.

سلامت جنسی اولویت اول در آموزش مهارت‌های زندگی نیست

به گزارش گروه اجتماعی ایانا آموزش و پرورش یکی از سازمان هایی است که نقش اساسی در یادگیری مهارت‌های زندگی دارد. از چند سال پیش سیاست های آموزش و پرورش در این زمینه رو به پیشرفت بوده است. تالیف کتبی در زمینه آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج تلاش این سازمازمان در همین راستا است.

با این حال آنچه در سر فصل‌های این کتب و پروژه های آموزشی خارج از سر فصل‌ها مغفول مانده سلامت جنسی است. منصور مرتضوی به خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: برخی از آموزش ها درباره مهارت‌های پیش از ازدواج به دانش آموزان دوره متوسطه دوم توسط مشاوران داده می‌شود اما در بین آنها چیزی مبنی بر آموزش سلامت جنسی وجود ندارد. مرتضوی معتقد است دلیل این نپرداختن این است که صحبت از آموزش جنسی خط قرمز است.

موضوع قابل توجه در این مورد این است که این خط قرمز نه تنها برای مسئولان مدارس و آموزش و پرورش بلکه برای خانواده این دانش آموزان هم وجود دارد. با این حال بسیاری از کارشناسان تربیتی معتقدند دادن آموزش‌هایی جنسی به کودکان و نوجوانان علاوه بر اینکه خطر تعرض را از آنها دور می‌کند برای شروع زندگی مشترک در آینده هم حائز اهمیت است.

مرتضوی در این باره می‌گوید: ما در این زمینه تصمیم گیر نیستیم. محتوای آموزشی از سوی سازمان  پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تعیین می‌شود. آنها پیشنهادات یا نواقص را به ما اطلاع می دهند و ما برای رفع آن نقص اقدام می‌کنیم. در مورد سلامت جنسی تاکنون از سوی این اداره چیزی اعلام نشده است اما خلا های دیگری حتما دیده و بررسی شده که مهارت‌های زندگی و آموزش های مربوط به ازد.اج در مدارس آغاز شده است.

با این حال مرتضوی می‌گوید آموزش و پرورش کرمان خارج از چارچوب و سر فصل های کتاب مشاوره و اموزش هایی را به دانش آموزان می‌دهد. آموزش٬هایی که بیشتر از آن درباره سن ازدواج، انتخاب همسر، معایب ازدواج زودهنگام و ... است.

مرتضوی می‌گوید: در حال حاضر ما پروژهای را برای آموزش های پیش از ازدواج برای دانش آموزان پایه دهم در نظر داریم. این پروژه با همکاری استانداری اجرا خواهد شد و تمامی موراد و آموزش های پیش از ازدواج در آن در نظر گرفته شده است. در مورد آموزش‌هایی جنسی هم مسائلی مطرح خواهد شد اما به صورت صریح و مستقیم آموزشی وجود ندارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید