Iranian Agriculture News Agency

امروز سالروز تولد آلفرد هیچکاک است؛

آلفرد؛ خالق بی‌همتای تعلیق

ایانا، گروه فرهنگ و هنر|| آلفرد هیچکاک کارگردان مشهور انگلیسی اگر هنوز زنده بود، امروز 119 ساله میشد.

آلفرد؛ خالق بی‌همتای تعلیق

سر آلفرد جوزپ هیچکاک که 13 آگوست سال 1899 در شهر لندن به دنیا آمد، خالق شماری از بهترین فصل های تعیلق و سوسپانس در سینماست. کارگردانی که یکی از تکان دهنده ترین سکانسهای قتل همچنان صحنه چاقو زدن  در حمام «روانی» او شناخته می شود، در حالی شیفته به تصویر کشیدن جنایات فجیع روی پرده بود که خود از چیزهایی مثل نوزاد، افسر پلیس، تخم مرغ و ... بشدت هراس داشت!

ایده آل گرایی و توجه به جزییات را از دیگر ویژگیهای هیچکاک می دانند. او سر صحنه برای رسیدن به آنچه در ذهن داشت چنان با تحکم با عواملش رو به رو می شد تا به نتیجه مطلوب برسد. با این حساب عجیب نیست اگر بدانید سکانس قتل در حمام فیلم «روانی»، آـخرین فیلم سیاه و سفید هیچکاک در سینما لقب «۷۸/۵۲» گرفته، زیرا برای این سکانس ۷۸ بار صحنه آماده شده و ۵۲ برداشت از آن تهیه شد!

آلفرد هیچکاک به سوسپانس در سینما تعریف تازه ای بخشید. نوعی از ایجاد اضطراب و هیجان برای تماشاگر که گویی با چاشنی کمدی سیاهی آمیخته شده تا در نهایت همه چیز را به سخره بگیرد. درست شبیه آنچه که از رفتار  هیچکاک سر صحنه نقل شده است.

Alfred-Hitchcock

هیچکاک در عین رفتارهای مستبدانه اش خلق و خوی حساسی شبیه کودکان نیز داشت. در کتاب «سینما به روایت هیچکاک» لحظه های شگفت انگیز و جذابی در گفت و گوی هیچکاک با فرانسوا تروفو شکل می گیرد. در بخشی از این کتاب هیچکاک با لحنی حسرت آمیز و کودکانه از این گلایه می کند که چرا منتقدان و تماشاگران درست متوجه و پیگیر ییک از صحنه های فیلم «خبرنگار خارجی» نشده اند. جایی که هواپیما در دریا سقوط می کند.

در کارنامه هیچکاک 67 فیلم در مقام کارگردان ،29 فیلم در مقام تهیه کننده، 22 فیلم در مقام و 33 فیلم در جایگاه بازیگر به ثبت رسیده که البته مربوط به زمانهای کوتاه حضور او در فیلم هایش است که به عنوان امضای او شناخته می شود.

اما یکی از افسوس های بزرگ زندگی هنری هیچکاک را باید عدم دریافت اسکار دانست.او با وجود 5 بار نامزدی جایزه اسکار هرگز موفق به کسب این جایزه نشد، ولی یک سال مانده به فوتش، آکادمی گویی به اشتباه خود ژی برده باشد، یک اسکار افتخاری تقدیم او کرد.

هیچکاک 29 آوریل سال 1980 در لس آنجلس آمریکا بدرود حیات گفت.

در زیر چند نکته جالب درباره این کارگردان و فیلمهایش را بخوانید.

- هیچکاک معروف به این است که عاشق بازیگران موبلوند فیلم هایش میشد. تیپی هدرن که هیچکاک او را از یک آگهی تلویزیونی برای فیلم «پرندگان» انتخاب کرد، چنان در معرض توجه های اغراق آمیز و گرم هیچکاک قرار گرفته بود که ناچار شد ماجرا را با همسر او در میان بگذارد!

- بارها گفته شده که وی بازیگران را با عناوینی مانند «آقای دونات» (اگر چه اسم بین تلفظ اسم رابرت دونات و واژه «دونات» شباهت وجود دارد، اما شکل نوشتاری آن ها و معنی شان کاملاً متفاوت است) یا «نان شیرینی بیرمنگامی» صدا می کرد و تمایل زیادی برای به زبان آوردن اسم واقعی بازیگران خود نداشت.

- صحنه به‌یاد ماندنی قتل در حمام فیلم «روانی» تنها 3 دقیقه طول می‌کشد، اما ساختش یک هفته وقت برده. این درحالی است که تمام فیلم در شش ماه ساخته شد.

- هیچکاک سال 1980 از سوی ملکه الیزابت دوم به دریافت لقب سِر نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسما آن را دریافت کند و چهارماه پس از اعلام آن در سن 80 سالگی براثر نارسایی کلیوی در لس‌آنجلس درگذشت.

- اینگماربرگمان سینماگر سرشناس سوئدی اعتقاد دارد هیچکاک موجودی خودپسند، بدجنس و مغروری بوده است ؛ اما این باعث نمی شود تا بتوان وجود منطق و وسواس در فیلمهایش را ندیده گرفت.

150811181824-hitchcock-tbt-the-birds-restricted-super-169

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید