Iranian Agriculture News Agency

اعتراض وزارت کشاورزی به فروش میوه های قاچاق/سند

پدیده ای به نام قاچاق الکترونیک میوه

ایانا-کشاورزی: از آنجا که این سایت‌ها داری نماد اعتماد الکترونیک هستند و مبادرت به فروش بدون محدودیت میوه‌های ممنوعه و قاچاق می‌کند در حالی که براساس مجوزهای بازرگانی فقط میوه‌های انبه، موز، آناناس و نارگیل هستند، مشروط بر اینکه از مجاری رسمی و قانونی وارد کشور شده باشند.

پدیده ای به نام قاچاق الکترونیک میوه

عرضه میوه‌های قاچاق وارداتی از سوی یکی ازسایت‌ها که نشان نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دارد، مورد انتقاد وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای خطاب به رمضان‌علی صادق‌زاده رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

به گزارش ایانا، خریدهای آنلاین یکی از نشانه‌های زندگی در شهرهای شلوغ است که این روزها خرید میوه آنلاین هم به آن اضافه شده. اما فروش میوه‌های آنلاین حساسیت‌های خاصی دارد که علاوه بر کیفیت میوه موضوع مبدا تولید و چگونگی ورود آن به کشور نیز مطرح است، چرا که ورود و خرید و فروش میوه‌های خاص که عمدتا قاچاق هستند، امکان ندارد. اقلام میوه‌های مجاز وارداتی بسیار محدود هستند و بقیه میوه‌های خارجی به عنوان میوه قاچاق محسوب می‌شوند. بر اساس قانون، خرید و فروش قاچاق در کشور ممنوع است اما برخی از سایت‌ها اقدام به فروش میوه‌های عجیب و غریب خارجی کرده‌اند و این در حالیست که دارای نشان نماد اعتماد الکترونیک، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز هستند.

فعالیت این سایت‌‌ها از وزارت جهاد کشاورزی پنهان نماند و بر این اساس، رئیس مرکز اطلاع‌‌رسانی و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای از رمضان‌علی صادق‌زاده رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه سایتی که دارای نماد اعتماد الکترونیک آن سازمان و متصل به درگاه پرداخت بانکی است، مبادرت به عرضه و فروش بدون محدودیت مجموعه ای از سبزی‌ها و میوه‌های خارجی ممنوعه و قاچاق از جمله گواوا، بلک بری، استار فروت، جک فروت، دراگون فروت، درویان، چیکو و... می‌کند، از این سازمان خواشته است تا «براساس ضوابط و مجوزهای بازرگانی ابلاغ شده از سوی وزارت، واردات و عرضه چهار عنوان میوه (انبه، موز، آناناس و نارگیل) مشروط بر آنکه از مجاری رسمی و قانونی وارد شده باشند، مجاز بوده و واردات و فروش سایر میوه‌های خارجی ممنوع و عرضه و فروش آنها به مثابه کالای قاچاق است، خواهشمند است دستور فرمایید ضمن رسیدگی و اقدام قانونی و بازدارند در ارتباط با سایت فوق‌الذکر، از ارایه مجوز یا تدام کار کسب کارهای الکترونیکی مشابه جدا ممانعت به عمل آید.»

این در حالی است که فعالیت برای خرید و فروش در فضای مجازی نیاز به کسب اجازه و تائیدیه از بخش‌های مختلفی دارد و فروش کالای قاچاق در کشور ممنوع است، اما به نظر می‌رسد در فضای مجازی این ممنوعیت چندان جدی گرفته نمی‌شود اما قانون به شکل صریح  و بدون هیچ تبصره یا ماده‌ای هیچ کالای قاچاقی را برای فروش مستثنی نکرده است.

تصویر نامه رئیس مرکز اطلاع‌‌رسانی و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی به رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک

1

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید