Iranian Agriculture News Agency

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای:

باغات بذری چای با هرس جوان مانده‌اند

ایانا-کشاورزی: «به‌زراعی» از سال 93 شدت بیشتری گرفت و این موضوع باعث جوانسازی باغات چای شده است.

باغات بذری چای با هرس جوان مانده‌اند

هرس بوته چای یکی از مراقبت‌هایی است که برای داشتن برگ سبز باکیفیت انجام می‌شود تا محصول مرغوب تولید شود، این عمل یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش محصول و ارتقاء کیفیت برگ سبز چای است.

گودرز خردادپور معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، با بیان اینکه در حال حاضر اکثر باغات چای بذری هستند، گفت: این باغات بر اثر هرس، جوان می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه باغات چای طی یک قرن گذشته و با ورود این محصول به کشور ایجاد شده‌اند، افزود: افزایش باغات کشور به مرور صورت گرفته و گیاهان باغات چای به یک میزان عمر ندارند.

خردادپور ادامه داد: «به‌زراعی» از سال 93 شدت بیشتری گرفت و این موضوع باعث جوانسازی باغات چای شده است.

او با بیان اینکه 35 میلیارد تومان به چایکاران و کارخانه‌داران تسهیلات داده شده است، افزود: برای حفظ کیفیت چای تسهیلات ویژه به چایکاران پرداخت می‌شود.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور با اشاره به اینکه 45 هزار نفر در حوزه چای امرار معاش می‌کنند، گفت: عدم  تسلط بر عملکرد و جوان‌سازی باغ‌ها و اعلام نظر غیرکارشناسانه قطعا این صنعت را متضرر خواهد کرد.

روز گذشته  یکی از کارشناسان و پژوهشگران  حوزه چای، مدعی شده بود که صنعت چای کشور در سراشیبی سقوط است، گفته بود که وجود مزارع چای که عمدتا دارای بوته‌های پیر و چند ده ساله هستند و نیز نبود به‌‌زراعی و مراحل نگهداری و داشت بوته‌ها، سبب پایین آمدن کیفیت برگ سبز این محصول در سال های اخیر شده است، البته این موضوع توسط گودرز خردادپور معاون بازاریابی و تنظیم بازارسازمان چای کشور کاملا تکذیب شد و او از هرس بوته‌های چای که یکی از راه‌های مراقبت و جوان‌سازی این باغات است، حکایت کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید