Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور:

نوسان ارز قیمت برنج خارجی را 2 برابر کرد

ایانا-کشاورزی: نوسانات اخیر ارز سبب افزایش دو برابری قیمت برنج خارجی در کشور شده این در حالی است که در محدوده زمانی 2 ماهه اخیر واردات برنج خارجی به کشور صورت نپذیرفته است.

نوسان ارز قیمت برنج خارجی را 2 برابر کرد

طی چندماهه اخیر شاهد نوسانات بازار ارز بوده ایم که این موضوع بر قیمت اکثر کالاهای وارداتی تاثیرگذار بوده و حتی سبب شده کالاهای خارجی موجود در انبارهای داخل که نباید نوسانات ارزی روی قیمت آنها تاثیرگذار باشد هم با افزایش قیمت روبه‌رو شوند.

غلامرضا خانکشی پور عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با بیان اینکه نوسانات اخیر ارز سبب افزایش دو برابری قیمت برنج خارجی در کشور شده، گفت‌: این در حالی است که در محدوده زمانی 2 ماهه اخیر واردات برنج خارجی به کشور صورت نپذیرفته است.

او با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از نیاز برنج وارد کشور شده است، افزود: با افزایش قیمت دلار در هفته اول شاهد جهش دوبرابری برنج خارجی از 5 هزار تومان به 10هزار تومان بوده‌ایم.

خانکشی پور با بیان اینکه محصول سال گذشته برنجکاران ایرانی همچنان در انبارها و در دست واسطه‌ها وجود دارد، گفت: این مساله با ورود برنج امسال به بازار، سبب کاهش قیمت برنج تولید داخل خواهد شد.

او با اشاره به اینکه قدرت ماندگاری برنج کمی بیشتر از یکسال است‌، گفت: پس از اشباع بازار توسط تولید امسال، به دلیل ماندن برنج‌های اندوخته شده سال گذشته در انبارها و با واردات برنج خارجی، شاهد متضرر شدن کشاورزان خواهیم بود.

او قیمت خرید برنج درجه یک  شلتوک را از کشاورزان برابر با 4 هزار و 300 تومان عنوان کرد و افزود: قیمت برنج خارجی موجود در بازار بسیار بیشتر از این قیمت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید