Iranian Agriculture News Agency

ایانا از مانتوفروشی‌های تهران گزارش می‌دهد:

منع فروش مانتوی جلوباز یعنی تعطیلی میلیون‌ها کسب و کار

دو روز پیش بود که رئیس اتحادیه پوشاک تهران اعلام کرد فروش مانتوهای جلوباز در فروشگاه‌ها ممنوع است. او البته گفته بود این اتحادیه لیست 200 فروشگاه را هم منتشر کرده که خریداران می‌توانند از آنجا لباس‌های اسلامی تهیه کنند. با گذشت دو روز از این خبر گزارش میدانی خبرنگار اجتماعی ایانا نشان می‌دهد بسیاری از فروشگاه های فروش لباس از این ابلاغیه بی‌خبرند و اخطاری در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

منع فروش مانتوی جلوباز یعنی تعطیلی میلیون‌ها کسب و کار

حسین شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک روز چهارشنبه خبر داد: با فروشگاه‌هایی که مانتوهای نامتعارف و جلوباز عرضه کنند برخورد می‌شود، این نوع مانتوها فروش خوبی دارد و با استقبال زیادی مواجه است.

با اینکه رییس اتحادیه با قاطعیت از برخورد با فروش مانتوها صحبت کرد اما یک تولیدکننده و فروشنده پوشاک زنانه و مانتو در تهران در گفت و گو با ایانا به راحتی از امکان‌پذیر نبودن اجرای این برخورد صحبت کرد و گفت: آخر من چگونه محصولی که بیشترین فروش را دارد نفروشم! بیشترین فروش من و همکارانم از همین مانتوها است. به خصوص در بهار و تابستان که هوا گرم است این نوع پوشاک طرفداران بیشتری داد.

او با اینکه از این موضوع گلایه کرد، درباره ممنوعیت فروش مانتوهای جلوباز هم اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: این موضوع تاکنون به ما منتقل نشده است و من الان از شما شنیده‌ام. نه تنها در این زمینه چیزی به ما ابلاغ نشده که من و همکارانم از دیگران هم این موضوع را نشنیده‌ایم.

انتخاب لباس زوری نیست

در شلوغی خیابان ولیعصر و در میان پاساژهای بزرگ ماجرا کمی متفاوت است. فروشندگان می‌گویند گوششان از این حرف ها پر است. البته برخی از آنها هم می‌گویند در سال گذشته سابقه داشته که چند مورد از فروشگاه‌ها اخطار دریافت کرده‌اند اما موضوع در مجموع آنقدرها جدی نیست.

یکی از این فروشندگان که تنها مانتوهای سنتی عرضه می‌کند می‌گوید: خانم ها دیگر مانتوی دکمه‌دار نمی‌پوشند. سلیقه‌ها تغییر کرده. در گذشته بیشتر مانتوهای کوتاه و تنگ فروش داشت اما  گرایش حالا بیشتر به سمت مانتوهای بلند و باز است.

او درباره ممنوعیت فروش مانتوهای جلوباز می گوید: نمی‌شود مردم را مجبور کرد که فلان لباس را نپوشند. حتی اگر ما نفروشیم مردم سراغ خیاطی‌ها می‌روند و سفارش دوخت می‌دهند که اصلا کار سختی نیست. تنها کسانی که این وسط ضرر می‌کنند ما فروشگاه های لباس زنانه هستیم. این فروشنده می‌گوید در صورتی که فروش هر نوع لباسی ممنوع شود باید به واحدهای تولیدی و فروشنده ابلاغ شود اما اتحادیه پوشاک تاکنون چنین اقدامی نکرده است

یکی دیگر از فروشگاه‌های بزرگ در خیابان ولیعصر تهران از اعلام این خبر گله دارد.ا و می گوید حتی اعلام این خبر اگر به آن عمل نشود هم کار و کاسبی را کساد می کند. این فروشنده لباس می‌گوید: پر فروش ترین مانتوهای ما جلوبازها است. بیشتر خانم‌های جوان طرفدار این لباس ها هستند. اما اگر بخواهند این لباس ها را ممنوع کنند دیگر مشتری در بازار نخواهد ماند

به گفته این فروشنده سال گذشته درست در فصل بهار و تابستان ممنوعیت فروش برخی از مانتوها اعلام شد . او درباره مانتوهای جلوباز می‌گوید: سال گذشته چند بازار به برخی از فروشنده‌ها اعلام شد که از عرضه و فروش این مانتوها جلوگیری کنند. به مغازه ما مراجعه نشد اما در آن ماها بیشتر تولید کننده ها مجبور شدند از قزن یا دکمه‌های مخفی در مانتوها استفاده کنند اما خریداران آن مانتوها را هم به صورت جلوباز استفاده می‌کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک همزمان با اعلام ممنوعیت فروش مانتوهای جلوباز اعلام کرد که این اتحادیه اسامی 200 فروشگاه مورد تایید این اتحادیه را برای خریداران اعلام کرده اما تاکنون نام این فروشگاه ها در سایت این اتحادیه منتشر نشده است. همینطور شیرازی اعلام نکرده دلیل و معیار آنها برای انتخاب این 200 فروشگاه چه چیزی بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید