Iranian Agriculture News Agency

واکنش‌ها ادامه دارد

اعتراف هژبری، چپ و راست را علیه تلویزیون شوراند !

با گذشت دو – سه روز از پخش اعتراف مائده هژبری از شبکه یک تلویزیون، همچنان انتقادها از چپ و راست علیه این اقدام مدیران سازمان صدا وسیما ادامه دارد. در این میان حتی توضیحات محمد حسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما نیز که صبح دیروز منتشر شد، نتوانست این سازمان را تبرئه کند.

اعتراف هژبری، چپ و راست را علیه تلویزیون شوراند !

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری ایانا، پس از پخش اعتراف مائده هژبری دختر 17 ساله ای که در اینستاگرام ویدئوهایی از رقص خود را منتشر می‌کرد، موجی از انتقادات در فضای مجازی به سوی صدا و سیما روانه شد. شدت گرفتن این نقدها چنان بود که مدیران این سازمان را ناگزیر به واکنش کرد.

روابط عمومی صدا و سیما در نخستین ساعات کاری دیروز با ارسال متنی به رسانه ها به نقل از مدیرکل این مرکز در واکنش به انتقادها از پخش مستند «بیراهه» ، پخش آنرا «وظیفه ذاتی رسانه ملی و خواست مردم بویژه خانواده ها» دانست و نوشت:«این موج رسانه ای علیه رسانه ملی عادی نیست و با نقد و انتقاد سازنده فاصله بسیار دارد».

دفاعی که عجیب و غیرمنطقی خوانده شد.

واکنشی که نه تنها مجاب کننده نبود، بلکه آتش نقدها را شعله ور تر هم کرد. محمدعلی وکیلی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دیروز در این باره اظهار کرد:«من در عجبم از اینکه همواره در زمان بحران اعتماد مردم به جای اینکه آبی بر آتش بپاشیم، بنزین بر آتش بی‌اعتمادی می‌ریزیم و کار اخیر صداوسیما در پخش اعترافات تلویزیونی یک دختر جوان مصداق بنزین ریختن بر آتشی است که در جامعه شعله‌ور شده است».

محمود صادقی، نماینده مجلس هم با انتقاد از پخش اعترافات مائده هژبری از رئیس صدا و سیما خواست تا مصاحبه با قربانیان آزارهای جنسی سعید طوسی، مربی قرآن را نیز پخش کند!

خبرگزاری دولت ایرنا، هم در گزارشی انتقادی با تیتر «مائده هژبری ترند اول توئیتر فارسی شد / «بی‌راهه» صداوسیما، تقبیح یا ترویج رقص در اینستاگرام» به صدا وسیما خرده گرفت.

واکنشهای تازه

 امروز اما واکنشهای تازه ای نسبت به پخش این مستند صورت گرفت.

روزنامه اصولگرای کیهان با ادبیات مخصوص به خود این اقدام را «غیرهنرمندانه» و «بدسلیقگی» توصیف کرد.

کیهان امروز نوشت:«صدا و سیما با آن عریضی و طویلی در این مستند، «غیرهنرمندانه» وارد شد و «بدسلیقگی کرد.انتخاب آن قسمت از صحبت‌های دختر نوجوان که‌ گریه‌کنان ابراز پشیمانی می‌کند برای مستند، دل هر انسانی را می‌رنجاند و همین حس گاهی، برای پیدا شدن سر و کله «کفتارهای سیاسی» که نه انسانیت سرشان می‌شود نه حقوق زن و دختر می‌فهمند کافی است.آنها مترصد فرصتند تا در جامعه «بحران‌آفرینی» کنند. صدا و سیما با این بدسلیقگی برای این کفتار‌ها فقط خوراک تبلیغاتی مهیا کرد».

از سوی دیگر یک منبع مطلع در گفت وگو با خبرنگار عصرخبر هرگونه ارتباط پخش اعترافات دختر اینستاگرامی با قوه قضائیه را رد کرد و گفت: «پخش اعترافات دختر اینستاگرامی در تلویزیون ارتباطی با قوه قضائیه نداشته و درخواستی نیز جهت پخش از سوی مسئولان قضایی و قاضی وجود نداشته است».

تکذیبی که اظهارات دفاعی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما را به چالش می کشد. به نظر می رسد پخش این مستند که اگرچه به گفته رنجبران اقدامی سفارشی بوده، اما با توجه به موضعگیریهای چند سال اخیر صدا و سیما،چندان هم به دور از سلایق مدیران آن نبوده است.

اوجگیری انتقادها علیه پخش این مستند که از معدود مواردی بود که جناح های سیاسی را در یک  جبهه و استراتژی قرار داد، شاید در سیاستگذاریهای بعدی صدا و سیما تاثیر خاصی نگذارد، اما دست کم هزینه های روی آنتن بردن چنین برنامه هایی را برای آنان بالا نمی برد. مستندی که رجوع به گفته های مطرح شده در فضای مجازی و آرای مردم کوچه  و بازار هم درباره آن نشان از این داردکه پخش آن چندان با خواست اکثریت جامعه همخوان نبوده است.

این در حالی است که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اواخر عصر دیروز در همین رابطه اعلام کرد: «فیلم پخش شده در شبکه‌های اجتماعی متعلق به خانم یاد‌شده نیست و صدای گریه از جای دیگری روی تصویر گذاشته شده است. فرد مورد نظر مبتنی بر دستور مقام قضایی و در خواست‌های مردمی احضار و بعد از ابراز ندامت، در همان روز بلافاصله رها شد و به هیچ‌وجه بازداشت نشده بود».

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید