Iranian Agriculture News Agency

یک کارآفرین مشاغل خانگی در گفت‌وگو با ایانا

کارآفرینی کردم که بازار همسایه را از چین بگیرم

پری کریمیان زن کار آفرین اهل ارومیه بیش از 17سال است که با کمترین هزینه در حوزه مشاغل خانگی کار آفرینی را آغاز کرده است. او به همراه خواهرش با کمترین امکانات ساخت جعبه‌های کادویی را در خانه شروع کردند. نقطه عطف کار آنها این است که با الگو گیری از جعبه‌های چینی در بازار نمونه ایرانی و با کیفیت آن را تولید و به بازار فروش عرضه می‌کنند. او می‌گوید با وجود اوضاع بد اقتصادی در بازار کارش را رها نمی‌کند چون مهمترین فاکتور که علاقه است را برای ادامه دادن این شغل دارد.

کارآفرینی کردم که بازار همسایه را از چین بگیرم

از چه زمانی و چگونه این کار را آغاز کردید؟

از سال ۸۰ کار را به همراه خواهرم در خانه کار تولید جعبه‌های کادویی را شروع کردیم. او تولید می کرد و من مسئولیت فروش در بازار را بر عهده داشتم . او به کار و هنرهای دستی بسیار به واسطه بودن در بازار هر روز با مدل‌ها و ایده‌های جدیدی آشنا شدم و تصمیم گرفتیم کار را گسترش دهیم. اوایل با دست کار می‌کردیم اما مدتی بعد ماشین آلات تهیه کردیم و الان بیشتر کار توسط ماشین آلات انجام می‌شود.

سرمایه اولیه‌تان چقدر بود؟ از کی به سود دهی رسیدید؟

کار را با سرمایه خیلی کم شروع کردیم. درست در خاطرم نیست اما نهایتا یک میلیون سرمایه داشتیم. دو سالی طول کشید تا سرمایه اولیه صفر شود و به سود دهی برسیم. البته سود دهی را زودتر به دست آوردیم که ترجیح دادیم سود را صرف گسترش کار کنیم.

با چند نفر شروع به کار کردید ؟

با سه نفر. من و خواهرم بودیم و یک نفر دیگر. اکنون با ۵ نفر کار می‌کنیم که همگی زن هستیم.۳ نفر در خانه کار می‌کنند و دو نفر هم در کارگاه مشغول هستند. در این مجموعه از زنان 40 تا 20ساله برای کار استفاده کرده‌ایم.

در حال حاضر اوضاع کار و بازار چگونه است؟

بازار در این چند سال حسابی کساد شده. تا دو سال پیش خوب بود اما حالا فروشگاه‌ها به ما می‌گویند خریداری وجود ندارد و برای همین سفارش کار نمی‌دهند. با این حال ما تنوع کاری مان بالا است. علاوه بر جعبه های کادویی و فانتزی جعبه دارویی، مواد غذایی و کالاهای کاربردی هم تولید می کنیم.

با این حال می‌خواهید این کار را ادامه دهید؟

از وقتی بازار کساد شده چند باری به تغییر شغل فکر کردم اما نتوانستم. به این فکر کردم که از صفر تا صد این کار را خودم راه اندازی کردم و برای چند نفر هم از این طریق شغل ایجاد شده. علاوه بر این من به این کار علاقه دارم. فکر میکنم هر شغل دیگری را شروع کنم به این اندازه با علاقه آن را دنبال نخواهم کرد

برای گسترش کار تسهیلات هم دریافت کردید؟

بله. از صندوق کارآفرینی دو بار وام دریافت کردم. یک بار با سود 16 درصد . یک بار سود 4 درصد. بزرگترین مشکل وام های کارآفرین سود زیاد آن است. ما در کارمان نیاز به گردش مالی دائمی داریم و این تسهیلات گره چندانی از کارمان باز نمی کند.

برای صادرات خارجی هم فکری دارید؟

تا دو سال پیش محصولاتمان در استان‌های تهران و اصفهان مشتریان دائمی داشت اما در این دو سال فقط بازار ارومیه و در نهایت استان آذربایجان غربی را پوشش داده‌ایم. در بحث صادرات خارجی فعلا نتوانستیم کار خاصی انجام دهیم. بازار کشورهای همسایه در دست چین است و رقابت کردن با تولیدات این کشور کار بسیاری دشواری است. امید دارم که بتوانیم از چند سال بعد کار صادرات خارجی‌مان را در منطقه آغاز کنیم و وارد بازار کشورهای همسایه شویم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید