Iranian Agriculture News Agency

یک نویسنده و تصویرگر کودک در گفت وگو با ایانا:

سینمای کودک و نوجوان در رکود به سر می‌برد

متاسفانه در کشور ما همه هنرها راه خود را می روند

دارنده مدال طلای ۲۰۱۷ بهترین تصویرگر سالانه ادبیات کلاسیک آمریکا برای کتاب «دختر طبل زن» معتقد است: در کشور ما جداسازی حرفه‌های هنری جدی است و به طور مثال تصویرگران و سازندگان فیلم‌ها بسیار کم ممکن است از قابلیت‌های یکدیگر باخبر شوند و بدانند که در کارهای مشترک بینا رشته‌ای اتفاقات خلاقانه‌تری رخ می‌دهد.

سینمای کودک و نوجوان در رکود به سر می‌برد

 هدی حدادی نویسنده و تصویرگر کودک و نوجوان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری ایانا درباره اقتباس از ادبیات کودک در سینمای کشور بیان کرد: حدود دو دهه قبل، سینمای کودک و نوجوان در دوران اوج خود قرار داشت و تولیدات درخشان و خوبی را تجربه کرد.بدیهی است در این دوره ها، تنوع در ساختار و گونه‌ها به وجود می‌آید و قالب‌هایی نظیر اقتباس، جان می گیرند و به این ترتیب، هم در ادبیات و هم در سینما جریان‌های تبادلی مثبت اتفاق می‌افتد.

نویسنده رمان «دلقک» افزود: پس از آن دوره به ویژه در سال‌های اخیر سینمای کودک و نوجوان در رکود به سر می‌برد و کم و بیش تولیداتی صورت می گرفت، اما جریان ادبی کشور طی این سال‌ها در حاشیه امن خویش حرکت کرده و اتفاق خاصی که جریان ساز، عمیق و جهانی باشد، رخ نداده است.

حدادی همچنین خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما همه هنرها راه خود را می روند. در حالی که در جهان جدید، این هنرها چنان در هم تنیده‌ و تلفیق شده‌اند که نمی‌توان نام خاصی رویشان گذاشت اما هنوز در کشور ما جداسازی حرفه‌های هنری، جدی است. برای مثال در آماده سازی کتاب معمولا نویسنده و تصویرگر با هم گفتگو نمی‌کنند. در خلق انیمیشن فیلمنامه نویس، طراح کاراکتر و تنظیم کننده موسیقی ملاقاتی ندارند و به این ترتیب تصویرگران و فیلمسازان از قابلیت های یکدیگر باخبر نمی شوند. در واقع رویکرد بین رشته ای در هنر فراموش شده است.

او تصریح کرد: نمونه‌های خوبی از همکاری‌های بین رشته‌ای در سال‌‌های گذشته شاهد بوده ایم، اما این گونه اتفاقات کفایت نمی‌کنند. در وهله‌‌ نخست خوب است که پروژه های مشترک بین انجمن‌ها و نهادهای مرتبط شکل بگیرد.

این نویسنده و تصویرگر کودک و نوجوان درباره تاثیرگذاری جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بر سینمای کودک عنوان کرد: بعضی از جشنواره‌ها در حد یک دورهمی سالانه یا دوسالانه باقی می مانند و پژوهش و بروزرسانی هنرها در آنها کمتر اتفاق می افتد، نقد، جریان سازی و خلاقیت کمتر در آنها وجود دارد و تنها محل نمایش آثار هم صنفان در یک حوزه است. به نظر می رسد اگر در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از این رویکرد فاصله بگیریم شاهد نتایج درخشانی خواهیم بود.

یادآور می شود؛سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد 8 الی 14 شهریور 97 در شهر اصفهان برگزار می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید