Iranian Agriculture News Agency

بازدید وزیر کشاورزی از مزرعه‌ی طیور در سراوان:

حجتی دستور صادرات کبک از سیستان و بلوچستان را صادر کرد

رازهای یک دهقان، پرورش‌ کبک از خانه تا مزرعه‌ای ۵هزار متری

وزیر جهاد و کشاورزی همزمان با سفر به استان سیستان و بلوچستان، مراحل کار و تلاش کارآفرین جوان سیستانی در یکی از بزرگترین مزرعه‌های پرورش کبک در روستای هوشک از توابع شهرستان سراوان را مورد بازدید قرار داد و از نزدیک با مشکلات کار آشنا شد و در همانجا دستور صادرات کبک از سیستان و بلوچستان را صاد کرد.

حجتی دستور صادرات کبک از سیستان و بلوچستان را صادر کرد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایانا، منوچهر دهقان، پرورش‌دهنده کبک که ابتدا این شغل را به‌صورت خانگی و با همکار خانواده‌ی خود در روستای هوشک انجام می‌داد در طول زمان توانست مزرعه‌ای ۵هزار متری را به بهره‌برداری برساند که محمود حجتی در  زمان ورود خود به این مزرعه، اقدامات و انگیزه‌ی او برای خدمت به وطنش را مورد تقدیر قرار دهد.

او در این‌باره به ایانا گفت: «در ابتدا به صورت خانگی و محلی حدود ۲۰۰ کبک پرورش می‌دادم و کار را به‌صورت خانوادگی در زمین پدری پیش می‌بردم، اما بعد از گذشت زمانی و افزایش هزینه‌‌ها به وزارت جهاد مراجعه و درخواست دریافت تسهیلات کردم تا بتوانم کار به صورت صنعتی و به بهترین شکل انجام دهم.»

به گفته دهقان «سال ۱۳۹۰ درخواست مجوز پرورش بیش از ۵ هزار پروار گوشتی را در روستا دادم که وزارت جهاد کشاورزی با اختصاص ۸ هزار متر زمین برای این طرح موافقت کردو مطابق طرح پیشنهادی از طریق صندوق توسعه ۳۳۰ میلیون تسهیلات ارائه شد».

دهقان کار خود را با پشتکار فراوان ادامه داد و در سال ۹۴ طرح را با راه‌اندازی مزرعه دام و طیور بلوچستان به صورت کامل به بهره‌برداری رساند و تمامی مراحل نگه‌داری از کبک‌های مادر، تخم‌ریزی و کشتار و زنده‌فروشی و .. را با کارآفرینی برای بیش از ۲۰ نفر از اهالی روستای هوشک و همینطور روستاهای اطراف به سرانجام رساند.

این پرورش‌دهنده‌ی کبک با همه‌ی مشکلات و سختی‌ها با انگیزه و علاقه‌ی فراوان کار را تا امروز پیش‌برده و توانسته نام خود را در استان شناخته شده کند، اما با این حال بعضی سخت‌گیری‌های برخی مدیران او را دلشکسته کرده است، برای همین در فرصت دیداری که هم‌زمان با بازدید وزیر جهاد و کشاورزی از مزرعه‌اش به‌دست آورد این موضوع را با محمود حجتی در میان گذاشت: «هنگامی که برای ثبت پروانه مراجعه کردم به علت یک اشتباهی اداری، این فرایند دچار مشکل شد؛ و با اینکه در موافقت اولیه وزارتخانه اختصاصا ۸هزارمتر مصوب شده بود، اما به دلیل اشتباه تایپی ۵هزار زمین را به طرح اختصاص دادند و هرچه برای اصلاح آن دوندگی کردم به‌جایی نرسیدم».

به گفته‌ی دهقان، وقتی وزیر با گلایه‌ی این جوان کارآفرین مواجه شد در همان‌جا از مدیر کل بانک کشاورزی استان خواست تا به‌سرعت این مشکل برطرف شود:«آقای وزیر از مدیرکل بانک کشاورزی استان خواست تا با بررسی مجدد، رقم دوران مشارکت را حذف کنند و همانجا رو به رئیس منابع طبیعی گفت: این بیابان‌ها به چه درد شما می‌خورد؟ بگذارید در دست جوانان و مردم باشد تا با فعالیت‌هایشان برای کشور ارزآوری کنند.»

او از برخورد و پیگیری وزیر جهاد و کشاورزی بسیار خوشحال بود و در مورد دیگر وعده‌های محمود حجتی گفت: «ایشان به استاندار دستور داد تا هم با صدور مجوز صادرات کبک و پرورش بلدرچین و قرقاول موافقت کنند. این اقدام بی‌نظیر است چرا که همین تصمیم به سادگی می‌تواند تاثیر اقتصادی مثبتی برای همه شاغلان این مزرعه داشته باشد ، کار را رونق بخشد و هم درآمدزایی بسیار چشم‌گیری را برای کشور به‌دنبال بیاورد. به آقای وزیر هم توضیح دادم که متاسفانه کبکی را که ما در ایران ۳۵ تومان می‌فروشیم در پاکستان ۱۵۰ هزار تومان است. در صو رتی که خیلی راحت می‌توان با سیاستگذاری‌های مناسب این سودآوری را به ایران رساند و مردم منطقه را از آن بهره‌مند کرد»

دهقان ضمن خرسندی از بازدید وزیر جهاد و کشاورزی از این مزرعه‌ی صنعتی در روستای هوشک در شهرستان سراوان از پیگری جدی وزیر کشاورزی هم خبر داد: «آقای حجتی در پایان صحبت‌هایش به من گفت اگر هر یک از  دستورات و موضوعاتی که اینجا مطرح شده تا مشکلات برطرف شود، عملی نشد به سرعت به مشاورهای من اطلاع بدهید تا شخصاً پیگیری کنم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید