Iranian Agriculture News Agency

جلال محمود زاده نائب رئیس کمیسیون کشاورزی:

قیمت و کیفیت باید اصلاح شوند

وضعیت خوبی در تجارت جهانی نداریم

نماینده مهاباد معتقد است اگر قیمت تمام‌شده محصولات پایین بیاید و کیفیت محصولات افزایش پیدا کند، درنتیجه می‌توانیم در تجارت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم در غیر این صورت مشکل‌داریم.

قیمت و کیفیت باید اصلاح شوند

جلال محمود زاده، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا در خصوص تحریم‌ها و تأثیر آن بر روی امنیت غذایی گفت: «برای داشتن امنیت غذایی نیاز به تولید محصولات استراتژیک است و برای حفظ تولید محصولات نیاز به اصلاح دو مقوله قیمت تمام‌شده محصولات و کیفیت آن‌ها است.»

او تصریح کرد: «اگر قیمت تمام‌شده محصولات پایین بیاید و کیفیت محصولات افزایش پیدا کند، درنتیجه می‌توانیم در تجارت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. در غیر این صورت مشکل‌داریم.»

محمود زاده با اشاره به کیفیت و قیمت تمام‌شده محصولات خاطرنشان کرد: «نداشتن این دو مقوله موجب می‌شود نتوانیم محصولات کشاورزی را به سایر کشورها معرفی و صادر کنیم. از سوی دیگر نیز نمی‌توانیم به خریدار و مصرف‌کننده داخلی فشار بیاوریم که تولید داخل را مصرف کند.»

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: «‌برای پایین آوردن قیمت تمام‌شده محصول، دولت و وزارت کشاورزی باید از بخش تولید بیش‌ازپیش حمایت کنند. دولت می‌تواند با در اختیار گذاشتن اعتبارات کم‌بهره، برق‌رسانی به چاه‌ها، نوسازی ماشین‌آلات فرسوده و ورود ماشین‌های جدید تا حدودی هزینه‌ها را کاهش دهد.»

نماینده مهاباد با پیشنهاد قرار دادن نقدینگی به بخش کشاورزی گفت: «تخصیص نقدینگی موجب می‌شود محصول باقیمت کمتری تولید شود. درنتیجه می‌توانیم در دنیا با محصول مشابه خارجی رقابت کنیم و محصولات مازاد را بفروش برسانیم.»

او بابیان اینکه اگر این دو مقوله انجام نشود، نمی‌توانیم محصول مازاد را صادر کنیم گفت: «حتی مصرف‌کننده داخلی، گرایش به استفاده از کالای خارجی پیدا نمی‌کند.»

محمود زاده با اشاره به اهمیت کیفیت محصولات گفت: «‌دنیا به سمت استفاده از محصولات باکیفیت قدم برداشته است و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس محصول را بدون تست کیفیت خریداری نمی‌کنند.»

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی در حالی به موضوع کیفیت اشاره می‌کند که ایران نه‌تنها به آن اهمیتی نمی‌دهد بلکه ابزاری برای سنجش کیفیت ندارد و به چالشی جدی تبدیل‌شده است.

او بابیان این موضوع گفت: «حتی سازمان استاندارد باید به این موضوع ورود پیدا کند و محصولات باکیفیت را مهر استاندارد بزند تا محصولات باکیفیت از کم کیفیت تفکیک شوند.»

محمود زاده عدم استفاده بهینه از آب کشاورزی، فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی و مصرف بیش‌ازاندازه کود، سم و انرژی اضافی را از دلایل هزینه تولید بالا و کیفیت پایین دانست و گفت: «وضعیت خوبی در بحث تجارت جهانی و تولید داخل ازنظر کیفیت نداریم و هرچه زودتر باید در جهت رفع این مشکلات قدم برداشته شود.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید