Iranian Agriculture News Agency

گزارشی از بیماری مشمشه در فارس داده نشده است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس گفت: بیماری مشمشه از جمله بیماری‌های قدیمی و خطرناک مشترک بین انسان و تک سمیان (اسب، الاغ وقاطر) است. انسان از قدیم الایام به دلیل نیاز تجاری، تفریحی و اقتصادی با اسب ارتباط داشته، که در صورت وجود این بیماری خطر انتقال بیماری نیز وجود دارد.

گزارشی از بیماری مشمشه در فارس داده نشده است

به گزارش خبرنگار ایانا از شیراز، منصور بستانیان افزود: عامل بیماری مشمشه باکتری Burkholderia mallei است، تک سمیان (اسب، الاغ و قاطر) به عنوان میزبان اصلی باکتری بورخولدریا مالئی (عامل مشمشه) در طبیعت هستند.

او بیان کرد: بیماری در اسب معمولا به 3 صورت حاد، مزمن و مخفی وجود دارد.در فرم حاد علائم بسیار شدید شامل ترشحات چرکی از دستگاه تنفسی است و در فرم‌های دیگر ممکن است اسب بیمار علائم بالینی را نشان ندهد، ولی به دلیل اینکه ناقل بیماری است بسیار خطرناک است.

بستانیان گفت: در فارس سالانه دو هزار نوبت سر، از مراکز تجمع اسب شامل باشگاه‌های سوارکاری، پانسیون‍‌ها و محل‌های نگهداری اسب تست تشخیصی مشمشه گرفته می‌شود. این تست هر شش ماه یک بار با خونگیری و سرم‌گیری انجام شده و نمونه‌ها به مرکز تشخیص بیماری‌های دامپزشکی کشور جهت انجام آزمایش ارسال می‌گردد، با توجه به اینکه این بیماری در دام قابل درمان نیست، در صورتی که نتیجه آزمایش مثبت بود،  پس از شناسایی اسب آلوده، در کمیته‌ای تحت عنوان " کمیته تقویم بها" اسب قیمت‌گذاری شده و مبلغ غرامت به صاحب آن پرداخت می‌شود و سپس اسب آلوده معدوم و در شرایط بهداشتی دفن می‌شود.

او افزود: از ابتدای سال 96 تاکنون اسب آلوده به این بیماری در فارس مشاهده نشده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس خاطرنشان کرد: بیماری در انسان به دنبال تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا تماس با بافت‌های آنها منتقل می‌شود. عامل بیماری از طریق ضایعات پوستی یا مخاط ملتحمه، دهان یا بینی وارد بدن می‌شود

به گفته بستانیان، تشخیص به موقع این بیماری در انسان خیلی مهم بوده و در صورت عدم درمان منجر به مرگ شخص مبتلا خواهد شد.

بستانیان به مردم توصیه کرد: قبل از مراجعه به باشگاه‌های سوارکاری،پانسیون‌ها و محل‌های نگهداری اسب، حتما با دامپزشکی شهرستان تماس گرفته و از مجاز بودن محل پرورش اسب و سلامت اسب‌ها اطمینان حاصل کنند.

گفتنی است، خوشبختانه در فارس، تاکنون گزارشی از آلودگی انسان به بیماری مشمشه مشاهده نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید