Iranian Agriculture News Agency

معاون هیئت بین الدول تغییر اقلیم سازمان ملل متحد:

ایران به سمت خشکیدگی و بیابانی‌تر شدن پیش می‌رود

ایران با خشکسالی، تشدید گرما، کمبود آب و آثار آن بر تولید غذا دست به گریبان است

معاون هیئت بین الدول سازمان ملل متحد با اعلام هشدار نسبت به پیامدهای تغییر اقلیم در ایران و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای جهان گفت: تغییر اقلیم باعث شده ایران خشک تر شده و مسلما بیابان زایی تشدید خواهد شد .

ایران به سمت خشکیدگی و بیابانی‌تر شدن پیش می‌رود

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست ایانا، همزمان با روز جهانی مقابله با بیابان زایی(17 ژوئن)، یوبا سوکونا ، معاون هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC) سازمان ملل متحد، که برای ارائه پنجمین گزارش این هیئت در نشست منطقه‌ای آموزشی و اطلاع‌رسانی تغییر اقلیم به ایران سفر کرده است گفت:  تغییر اقلیم یک مسئله بسیار گسترده است و امروز برای همه جهانیان مشخص شده که انسان در بروز این پدیده نقش داشته و باعث افزایش گازهای گلخانه ای در جو شده است .

او با تشریح چگونگی گرم شدن زمین در نتیجه انتشا رگازهای گلخانه ای گفت: افزایش گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش دمای هوا شده و اگر دیر بجنبیم اثرات تغییر اقلیم بر روند بارش و دمای جهان شدیدتر خواهد شد .

او افزود: تا همین الان نیز مشخص شده حدود 1.3 درجه دمای زمین از سال 2000 تا 2010 بالاتر رفته که اگر این افزایش دما به 4 درجه سانتی‌گراد تا پایان قرن برسد با مشکل شدید کشاورزی و تولید غذا مواجه خواهیم شد. او یادآور شد: از سال 2000 تاکنون یعنی در 18 سال اخیر فقط دوسال بوده که دمای جهان رکورد نزده و در مابقی سال‌ها با رکورد افزایش دمای جهان مواجه بودیم.

او افزود: ما چاره‌ای جز کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با تغییر اقلیم نداریم ضمن اینکه سازگاری هم تا حدی امکان دیر است و اگر افزایش دما را کنترل نکنیم نمی‌توانیم سازگار شویم و این امر آسیب‌های زیادی به ساکنان زمین وارد خواهد ساخت که سیاستمداران باید تصمیمات جدی برای مقابله با این بحران اتخاذ کنند.

یوبا سوکونا افزود: ما در نظر داریم که به جوانب منطقه‌ای تغییر اقلیم به شکل جامع‌تری بپردازیم و من امیدوارم که این جلسه، جامعه پژوهشی را برای تولید مطالبی که بتواند در جهت تصمیمات سیاستمداران مورد استفاده قرار گیرد، ترغیب کند.

او افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که دنیا امکانات لازم برای محدود کردن گرمایش جهانی را دارد و می تواند آینده ای پایدارتر و موفق تر را نوید دهد، اما راه های دستیابی به محدود کردن گرمایش به دو درجه سانتیگراد یعنی سطح پیش از صنعتی شدن منوط به کاهش قابل توجه انتشار گازها در چند دهه آینده است.

در ادامه این جلسه همچنین ادوین آلدریان، معاون گروه کاری هیات بین الدول تغییر اقلیمسازمان ملل متحد نیز  (IPCC) گفت: ایران با چندین چالش مرتبط با تغییر اقلیم مانند خشکسالی، موج های گرما، کمبود آب و آثار آن بر تولید غذا دست به گریبان است.

او افزود: به هر حال، استراتژی های مناسبی برای سازگاری با تغییر اقلیم و کاهش خطرات ان و تولید فرصت برای ایجاد یک اینده پایدار وجود دارد و می توان آنها را بکار گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید