Iranian Agriculture News Agency

مدل تعالی سازمانی به عنوان چارچوبی برای مدیریت سازمان‌ها

میعاد امین پور - رییس گروه نوسازی و تحول اداری سازمان جهاد کشاورزی فارس در مطلبی به شیوه‌های نوین مدیریتی در حوزه کشاورزی و همچنین پیشرو بودن سازمان جهاد کشاورزی استان پرداخته است.

مدل تعالی سازمانی به عنوان چارچوبی برای مدیریت سازمان‌ها

مدل تعالی سازمانی به عنوان چارچوبی برای مدیریت سازمان‌ها در جهت کسب نتیجه و موفقیت، با استفاده از شیوه‌های نوین مدیریتی محسوب می‌شود، که در همین راستا مدیر ارشد سازمان، با انجام بهینه کاوی و الگویابی از سازمان‌های موفق ، مدل برتری سازمانی اروپا (EFQM) را به عنوان الگوی تعالی انتخاب کرد.

سازمان جهاد کشاورزی فارس به عنوان  سازمان جهاد کشاورزی پیشرو در کشور و یکی از معدود سازمان‌های دولتی است که در آذرماه سال 1395  در مسیر تعالی گام نهاد و در پانزدهمین همایش تعالی سازمانی موفق به دریافت "گواهینامه 2 ستاره تعالی سازمانی"  شد.

تمام فعالیت‌ها در این سازمان با استقرار رویکردهای الگوی تعالی و جاری سازی  الزامات آن توسط تیم‌های مرتبط و البته با نگرش علمی صورت می‌گیرد.

در همین راستا طراحی نقشه راه تعالی سازمانی، تیم سازی بر اساس معیارهای الگوی تعالی، تدوین نقشه استراتژی سازمان و تعیین اهداف استراتژیک، طراحی نقشه فرآیندهای سازمان مبتنی بر استانداردکیفیت، تدوین منشور اخلاقی کارکنان، طراحی نقشه ی راه منابع انسانی، نظرسنجی و ... صورت گرفت.

از گام‌های دیگر در اجرای مدل تعالی برگزاری چندین مورد بهینه کاوی در داخل و خارج از کشور توسط رده‌های مختلف مدیریتی این سازمان  و حتی بعضی از بهره‌برداران و برگزاری همایش بزرگ تعالی جهت تسری مفاهیم مدل به بدنه کارکنان  بود.

در ادامه مسیر تعالی و بر اساس پروژه ها بهبود بدست آمده از خودارزیابی‌ها، در سال 97 یکی از اهداف مهم استانداردسازی و استقرار چندین استاندارد و مدل در سازمان خواهد بود .از مهمترین گام‌ها تدوین نقشه راه منابع انسانی، طراحی و  استقرار مدل ارزیابی عملکرد مدیران، استقرار استانداردهای کیفیت و سنجش رضایت ذی‌نفعان سازمان به ویژه مشتریان یا بهره برداران بخش خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید