Iranian Agriculture News Agency

دکتر محمدعلی الستی، جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه

توافق آمریکا با کره شمالی به نفع آمریکاست

توافق کره شمالی با آمریکا، مقدمه سرمایه‌گذاری آمریکا در کره است

الستی معتقد است مذاکرات آمریکا و کره شمالی بیشتر به نفع آمریکا است و خاطرنشان کرد: «این مذاکرات نشان از تسلط و تصرف آمریکا بر شبه‌جزیره کره بدون حتی شلیک یک گلوله را می‌دهد.»

توافق آمریکا با کره شمالی به نفع آمریکاست

دکتر محمدعلی الستی، استاد دانشگاه در گفتگو با گروه سیاسی خبرگزاری ایانا درباره تفاوت‌های توافق برجام و توافق کره شمالی با آمریکا گفت: «آنچه در خصوص توافق آمریکا و کره شمالی در حال رخ دادن است، یک توافق بسیار گسترده است و درواقع مقدمه سرمایه‌گذاری آمریکا در کره شمالی است.»

الستی خاطرنشان کرد: «یکی از مشکلات ایالات‌متحده آمریکا در خاور دور به‌ویژه در مورد چین همیشه این بوده است که چین محصولات خودش را باقیمت تمام‌شده کمتر وارد بازارهای جهانی می‌کرده است و به‌واقع سهم بازار همه کشورها را از آن خودکرده است. دلیل این‌که چین می‌تواند محصولی باقیمت تمام‌شده کمتر تولید کند، این است که رژیم حاکم بر این کشور رژیم کمونیستی بوده و شرایط کارگران، شرایط دشواری است. به‌طوری‌که کار زیادی می‌کنند و دستمزد کمی می‌گیرند. دستمزد پایین کارگر در چین، رمز موفقیت چین در بازارهای جهانی بود. چون قیمت تمام‌شده محصولات را آن‌قدر پایین می‌آورد که توان رقابت در بازارهای جهانی را پیدا می‌کرد. به‌طوری‌که کالای چینی بازار را از دست محصولات دیگر می‌گرفت.»

الستی به  تحلیل خود ادامه  داد و گفت : «اما کم‌کم با رشد سرمایه در چین و ارتقاء رفاه عمومی، درآمدها و دستمزدها هم در چین افزایش پیدا کرد و به‌این‌ترتیب قیمت تمام‌شده محصولات چینی بالا می‌رفت و قدرت رقابت پذیریش کمتر می‌شد.»

این دکتر جامعه‌شناس درباره پیامد توافق آمریکا با کره شمالی خاطرنشان کرد: «از این‌سو آمریکایی‌ها دنبال کشوری می‌گردند که کارگر ارزان‌قیمتی داشته باشد تا صنایع غربی به همراه تکنولوژی را در آنجا تولید مستقر کنند. ازآنجایی‌که مردم در کره شمالی با سختی و گرسنگی فراوان زندگی می‌کنند، شرایط برای استفاده از کارگر بسیار ارزان‌قیمت با دستمزد پایین و به تعداد بسیار زیاد در کره شمالی فراهم است؛ بنابراین آمریکا در اصل به دنبال توافق‌هایی است که منجر به تولید مشترک شود که بتواند محصولات کمپانی‌های خودش را باقیمت تمام‌شده کمتر حتی کمتر از چین به بازار عرضه کند.»

این استاد دانشگاه تأکید کرد: «با این اتفاق هم آمریکا صنایع اش را رونق می‌دهد، هم بازار را از چین می‌گیرد. چراکه دنبال سرمایه‌گذاری‌های مشترک در کره شمالی است.»

الستی تصریح کرد: «بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که هدف از مذاکرات آمریکا باکره شمالی ضمن از بین بردن تهدیدات هسته‌ای کره شمالی، بدست آوردن بازارهای جدید است؛ اما چیزی که تحت برجام ما می‌شناسیم، فقط برای رفع خطر ایران بود.»

این دکتر جامعه‌شناس ارتباطات، مذاکرات آمریکا و کره شمالی را بیشتر به نفع آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: «این مذاکرات نشان از تسلط و تصرف آمریکا بر شبه‌جزیره کره بدون حتی شلیک یک گلوله را می‌دهد.»

او با مقایسه برجام و مذاکرات کره شمالی و آمریکا تأکید کرد: «اما در برجام این‌همه گستردگی نفوذ وجود نداشت. امریکا و غرب دنبال از بین بردن تهدید هسته‌ای ایران بودند. می‌خواستند خیالشان از بابت تولید جنگ‌افزارها و پیشرفت هسته‌ای ایران راحت شود. با این موارد به‌هیچ‌وجه به نظر نمی‌رسد که برجام بتواند مقدمه همکاری‌های گسترده با غرب باشد.»

الستی در پاسخ به ایانا در خصوص ماندگاری توافق کره با آمریکا با توجه به بدقولی‌های آمریکا گفت: «سال‌های سال است که کره شمالی به آمریکا پیشنهاد مذاکره داده است اما آمریکا به دلیل اینکه کره شمالی اجازه بازدید از تأسیسات هسته‌ای را نمی‌داد، آن را جدی نمی‌گرفت؛ اما در حال حاضر قضیه فرق می‌کند. کره نه‌تنها اجازه بازدید از تأسیسات را می‌دهد بلکه تأسیسات هسته‌ای خودش را نیز نابود می‌کند. این یعنی کره وارد فاز جدیدی شده است و مسئله پیمان‌شکنی در مورد کره مطرح نیست و علت آن مشکلات اقتصادی شدیدی است که گریبان کره را گرفته است.»

او با اشاره به این موارد خاطرنشان کرد: «بنابراین مطمئناً کره زیر قرارداد نخواهد زد و آمریکا هم با توجه به اینکه تمام و کمال از چنین قراردادی سود خواهد برد، زیر قرارداد نخواهد زد.»

الستی سپس با اشاره به تفاوت‌های موجود این مذاکرات با توافق برجام گفت:«‌ اما این وضعیت در مورد ایران کاملاً متفاوت است. در مورد ایران دو طرف نمی‌توانند به هم اعتماد داشته باشند چراکه حرف اصلی و جدی خودشان را هیچ‌گاه در برجام مطرح نکردند. ایران به دنبال رفع تحریم‌ها بود و بهانه‌ای که غرب و آمریکا داشتند، تهدیدات هسته‌ای ایران بود. ایران حاضر شد درازای رفع تحریم‌ها از غنی‌سازی دوری کند اما آمریکا می‌خواست سراغ موارد دیگری چون موشک‌ها و... برود. این مواردی بود که خارج از توافق ظاهری برجام بود و آمریکا حرف اصلی خودش را در برجام نزده بود و ازآنجایی‌که ایران نمی‌خواست بیش از این به آمریکا امتیاز دهد، آمریکا ادامه نداد.»

الستی در ادامه بابیان اینکه مذاکرات آمریکا و کره شمالی هیچ شباهتی با توافق برجام ندارد، گفت: «‌ این ادامه ندادن همکاری با آمریکا برای گرم کردن بازار بود. به‌طوری‌که می‌گفت اگر ایران یک سری کارهایی که می‌گوییم را انجام دهد، توافق بهتر از برجام می‌بندیم. داستان ایران و آمریکا این است که بر سر مباحث توافق ندارند؛ اما در مورد کره شمالی حرف اول و آخر زده‌شده است. کره شمالی دست از خصومت با آمریکا برداشته است به این امید که وضع اقتصادی مردمش بهتر شود. امریکا هم دلیلی ندارد زیر این توافق بزند وقتی یک خطر هسته‌ای از روی کشورش برداشته‌شده است.»

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید